ترکیبات فعال بیولوژیکی قارچ های دارویی

.در این بخش به ترجمه مقاله ترکیبات فعال بیولوژیکی قارچ های دارویی می پردازیم:

Biological Active Components of Selected Medical Fungi

Jasna Frljak1, Asmira Husić Mulabećirović1, Senita Isaković2, Enver Karahmet2*, Almir Toroman2

Open Journal of Preventive Medicine
Vol.11 No.01(2021), Article ID:106835,14 pages

Received: December 2, 2020; Accepted: January 25, 2021; Published: January 28, 2021

چکیده

طبق داده های رسمی ، حدود 2000 قارچ متعلق به گروه قارچ های دارویی است. در حالی که بیش از 600 قارچ قبلاً خواص دارویی را تأیید کرده اند. هدف و وظیفه این کار جمع آوری ، تجزیه و تحلیل و پردازش داده های علمی. و تخصصی اجزای فعال بیولوژیکی قارچ های Basidiomycetes منتخب زیر می باشد :

  • Letinula edodes
  • Ganoderma Lucidum
  • Grifola frondosa
  •  Trametes versicolor
  • Inonotus obliquus

قارچ های دارویی

 

درمان

حوزه درمان با قارچ و جستجوی عوامل جدید تنظیم کننده سیستم ایمنی تنها محدود به این گونه ها نیست. با این حال ، این پنج گونه را میتوان به عنوان نماینده اصلی قارچ های دارویی. که در طب سنتی و تحقیقات پزشکی مدرن مورد استفاده قرار می گیرند. در نظر گرفت.

اجزای فعال بیولوژیکی آنها دارای اثرات دارویی متفاوتی هستند. و پلی ساکاریدهای بتا گلوکان که به عنوان تنظیم کننده سیستم ایمنی شناخته می شوند. از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

بسیاری از بتا-گلوکانهای قارچی اخیرا به داروهایی مانند:

  • Lentinan
  • Sonifilan
  • Krestin
  • GanoPoly

تبدیل شده اند. که این امر از پتانسیل دارویی و تحقیقاتی آنها حکایت می کند.ترکیبات فعال بیولوژیکی قارچ های دارویی

با استناد به پیشرفت های علمی در دو دهه اخیر. نتایج آزمایشات پیش بالینی و نتایج مطالعات بالینی می تواند تأیید کند. که مکمل های قارچی  می تواند موفقیت درمان را افزایش داده یا عوارض جانبی منفی درمان های مختلف را کاهش دهد.

ضعف سیستم ایمنی به مدت طولانی یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری هاست. بنابراین پیشگیری از بیماری (با تقویت سیستم ایمنی بدن) برای هر فرد با کمک قارچ ها مقدم تر از درمان است.

1. مقدمه

دانش در مورد قارچ ها هنوز کم است. داده ها فقط برای 100 گونه شناخته شده . از مجموع 10 هزار گونه موجود در سراسر جهان وجود دارد. [2] در حالی که حدود 2000 متعلق به دسته قارچ های دارویی است [3].

بر اساس داده ها ، بیش از 600 گونه قارچ قبلاً خواص دارویی را تأیید کرده اند. امروزه با گسترش علاقه پژوهشی به قارچ های دارویی. اعتقاد بر این است که 150،000 گونه قارچ وجود دارد. که تنها 10 درصد از آنها مورد بررسی قرار گرفته است [4].

قارچ ریشی

اولین قارچ و خواص درمانی آن قارچ “ریشی” بود و 2000 سال پیش قارچ افزایش طول عمر محسوب می شد. اصطلاح قارچ درمانی توسعه داده شد و معرفی شد که نشان دهنده علم درمان با قارچ دارویی است. درمان قارچ ها ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، درمان های ضد تومور از شرق دور آمده است. و در طب سنتی چینی (TCM) در داروهای گیاهی و قارچ ها استفاده می شود. در کشورهایی مانند ژاپن ، چین و کره ، شکل زیست فعال PS از نظر دارویی به عنوان کمکی با رادیو و شیمی درمانی استاندارد در درمان سرطان معرفی می شود [5].

ابزار قدرتمند TCM

ابزار قدرتمند TCM به طور فزاینده ای در طب سنتی شناخته شده است.  و از نظر تغذیه ای ، قارچ می تواند هم غذا و هم دارو باشد. بسیاری از PS های آزمایش شده از قارچ ها و داروهای گیاهی. با توجه به اصول شیوه تولید خوب ، به محصولات دارویی روی آورده اند.

مانند لنتینان ، اسکیزوفیلان/سیزوفیران/سونیفیلان ، کرستین (پلی ساکارید-K) ، GanoPoly ، astragalan ، GCS-100 و PectaSol . با سمیت کم و فعالیت ضد توموری قوی [5]. اگرچه TCM در B و H به عنوان بخشی از سیستم بهداشت عمومی به رسمیت شناخته نشده است. اما در چندین کشور در سراسر جهان هزینه های درمان از این طریق برای بیماران کاهش داده می شود [6].

پرورش قارچ

قارچ را می توان پرورش داد . و تکنیک هایی برای تولید میسلیوم و پرورش قارچ توسعه داده شده است. قارچ Shiitake ، L. edodes ، دومین قارچ مهم است که در تولید جهانی قرار دارد . درست بعد A. bisporus قرار دارد. برآورد شده است که L. edodes ممکن است تا سال 2010 به محبوب ترین قارچ در جهان تبدیل شود [3]. بر اساس یافته های اخیر ، Agaricus bisporus ، Lentinula edodes و Pleurotus spp. ، سه چهارم کل کشت جهانی را نشان می دهند [7].

انواع مختلف قارچ ها

انواع مختلف قارچ ها بسته به محتویات مختلف مواد مغذی ، آنزیم ها ، ویتامین ها و مواد معدنی ویژگی های خاص خود را دارند. قارچ منبع خوبی از الیاف خام خاص مانند کیتین ، مانان و همی سلولز است. کربوهیدرات های فراوان موجود در قارچها عبارتند از کیتین و نشاسته و دیگری از قندهای موضعی گلوکان و ریبوز ، مانیتول و ملیسیتوز. علاوه بر این ، قارچ ها دارای طیف وسیعی از مولکول های فعال زیستی مانند ترپنوئیدها ، استرول ها ، فنول ها و پلی ساکاریدها هستند [8] [9].

با توجه به [10] مواد فعال زیستی موجود در قارچ ها را می توان به متابولیته ای ثانویه

  • اسیدها
  • ترپنوئیدها
  • پلی فنول ها
  • سسکوئیترپن ها
  • آلکالوئیدها
  • لاکتون ها
  • استرول ها
  • ویتامین ها
  • گلیکوپروتئین ها
  •  پلی ساکاریدها عمدتا β- گلوکان ها
  • تقسیم بندی کرد.

فرض بر این است که پلی ساکاریدهای قارچی ، حاوی گلوکز و مانوز ، فعالیت ضد توموری را نشان می دهند ، زیرا گیرنده های پلی ساکارید با ویژگی بالا برای این دو قند در ماکروفاژهای انسانی یافت شده است [11].

 اثر ضد سرطانی

به گفته این نویسندگان ، مکانیسم اثر ضد سرطانی پلی ساکاریدهای قارچی شامل انواع مختلفی از اثرات است: پیشگیری از سرطان با تجویز پلی ساکاریدهای خوراکی جدا شده از قارچ های دارویی ، تحریک ایمنی در مبارزه با بدخیمی ها و اقدام ضد تومور مستقیم باعث آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده) از سلول های توموری میشود.

با توجه به این واقعیت که 660 گونه قارچ وجود دارد که 37 گونه از آنها دارای پلی ساکاریدهای ضد تومور یا تحریک کننده سیستم ایمنی هستند ، می توان گفت که پلی ساکاریدهای زیست فعال به طور گسترده در بین قارچ ها توزیع شده است.

با این حال ، انواع مختلف قارچ ها می توانند پلی ساکاریدهایی با انواع مختلف پلی ساکاریدهایی که دارای ویژگی های خاصی هستند تولید کنند [1].

انواع زیادی از قارچ ها در طب سنتی استفاده می شود ، اما موارد زیر ارزشمندترین آنهاست:

Ganoderma lucidum, Lentinus edodes, Trametes versicolor, Schizophyllum commune, Flammulina velutipes, Pleurotus ostreatus, Agaricus bisporus, A. brasiliensis, Tricholoma matsutake auricula, Auricula, Coprinus comatus, Inonotus obliquus, Phellinus linteus, Laetiporus sulphureus and Hericium erinaceus.

این گونه ها و گونه های دیگر به دلیل سابقه طولانی “قارچ دارویی” نامیده می شوند [12].

2. اجزای فعال بیولوژیکی قارچ شیتاکه  Lentinus edodes – Shiitake

قارچ شیتاکه، Lentinula edodes ، یکی از مهمترین قارچ های خوراکی است که در جهان پرورش داده می شود. L. edodes حاوی انواع ویتامین ها از جمله ویتامین B1 ، B2 ، B12 ، C ، D و نیاسین و ویتامین D در بالاترین درصد سایر غذاهای گیاهی است [13].

قارچ شیاتاکه خواص درمانی بسیاری از داروهای شرقی و غربی نسبت داده است. برخی از این خواص دارویی مرتبط با شیتاکه بر کاهش کلسترول ، فشار خون ، تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ها از جمله ویروس ها ، مبارزه با تومورها و بهبود عملکرد کبد تأثیر دارد [14].

عصاره قارچ

اشکال مختلف عصاره قارچ برای استفاده در مطالعات مختلف برای ارزیابی اثرات مفید آن بر سلامت دهان و دندان نیز آماده شده است. بر اساس [15] ، عصاره بدست آمده از این قارچ حاوی تعدادی ترکیبات فعال بیولوژیکی است که دارای فعالیت ضد میکروبی قوی هستند. مانند: اریتریتول-1،2 و 3،4-بوتانترول ، سسکوئیترپن ها ، استروئیدها ، آنتراکینون ها ، مشتقات بنزوئیک اسید و کینولون ها ، اسیدهای دارویی به عنوان متابولیت سسکویترپن و کارواکرول مونوترپن معطر موجود در عصاره روغن شیتاکه.

از نظر بهداشت دهان و دندان ، عصاره شیتاکه فعالیت های پیشگیرانه پوسیدگی ، کاهش تشکیل بیوفیلم دهانی و اثرات antigingivitic را نشان دادند [15].

پلی ساکارید β- گلوکان (لنتینان) به دست آمده از قارچ شیتاکه خوراکی شامل پنج باقی مانده 1-3-β-گلوکز و دو شاخه 1-6-β-گلوکوپیرانوزید است. محتوای β- گلوکانها بین ارقام تفاوت قابل ملاحظه ای دارد و در ساقه قارچ بیش از کلاهک آن است [16].

لنتینان

استفاده از لنتینان (تزریقی) با شیمی درمانی ، معمولاً در ترکیب با تگافور (تگافور-پیش دارو 5-فلوروراسیل). منجر به افزایش بقا ، پارامترهای ایمنی و به روز رسانی برای بهبود کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سرطان معده ، سرطان روده بزرگ شده است. و سایر سرطانها نسبت به بیمارانی که منحصرا شیمی درمانی دریافت کرده اند [17]. مزایا و اثرات لنتینان به عنوان مکمل شیمی درمانی استاندارد تأیید شده و در پایان متاآنالیز انجام می شود [18].

اثرات لنتینان

اثر تحریک کننده لنتینان در بیماران مبتلا به ایدز مورد بررسی قرار گرفت. در مطالعه مرحله دوم ، 107 بیمار HIV مثبت با didanosine (400 میلی گرم روزانه به مدت 6 هفته) تحت درمان قرار گرفتند. پس از آن زمان ، 88 بیمار هفته ای 2 تا 80 میلی گرم لنتینان اضافی به صورت داخل وریدی به مدت 80 تا 24 هفته دریافت کردند.

و بیماران گروه کنترل فقط دیدانوزین دریافت کردند. درمان ترکیبی منجر به افزایش قابل توجهی در تعداد سلولهای CD4+ T پس از 38 هفته در مقایسه با گروه کنترل شد [19].

دانشمندان مرکز علوم بهداشتی در دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس موش های آزمایشگاهی و AHCC. (ترکیب مرتبط با هگزوز فعال) را مورد مطالعه قرار دادند. آن ها دریافتند که این عصاره از قارچ shiitake می تواند نقش مهمی در جلوگیری از توسعه بیماری های بدخیم مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) داشته باشد. AHCC با افزایش تعداد و فعالیت سلول های کشنده طبیعی ، دندریت ها و سایتوکاین ها که پاسخ موثرتری به عفونت HPV می دهد. و مانع تشکیل تومور می شود مانند ایمونوتراپی عمل می کند [20].

مطالعات

در مطالعه ای که توسط [21] پلی ساکارید LNT منتشر شد. به صورت پودر در بطری های پنی سیلین. محلول در 0.9 Na نمک نمک طعام ، درست قبل از تزریق داخل بدن ، مهار آنژیوژنز سرطان ، مهار رشد سرطان ریه و روده بزرگ از طریق افزایش تولید اینترفرون IFNγ را نشان داد. به LNT از طریق i.p به موش ها تزریق شد. تزریق (داخل صفاقی) هر 3 روز و آنتی بادی IgGI یا ضد IFNγ هر سه روز.

بررسی این روش

این روش در کل 10 روز به طول انجامید. نتایج قبلاً در بالا ذکر شد و جالب اینکه دوز کمتر LNT (مانند 1.0 میلی گرم در کیلوگرم) اثر ضد تومور موفق تری نسبت به دوز بالاتر (مانند 5.0 میلی گرم/کیلوگرم) نشان داد. با این حال ، مکانیسم دقیق عمل ناشناخته است. این نتایج نشان می دهد که LNT ممکن است به عنوان یک عامل ضد حساسیت جدید عمل کند و ممکن است برای درمان طولانی مدت مناسب باشد.

3. اجزای فعال بیولوژیکی قارچ گانودرما Ganoderma Lucidum – Reishi

قارچ ریشی بیش از 2000 سال است که به عنوان دارو در شرق آسیا مورد استفاده قرار می گیرد [22]. تصور می شد که عمر را طولانی می کند ، به همین دلیل به آن قارچ طول عمر نیز گفته می شود . از پیری جلوگیری می کند و انرژی را افزایش می دهد [23].

گانودرما علاوه بر محبوبیت در طب عامیانه ، برای درمان بالینی برونشیت مزمن ، آسم برونش ، لوکوپنی ، بیماری عروق کرونر قلب ، آریتمی و هپاتیت عفونی حاد استفاده می شود. با این حال ، در حال حاضر پتانسیل استفاده از آن به تنهایی وجود ندارد.

بلکه تنها به عنوان مکمل درمان معمولی تحت نظارت بالینی است [24]. اسیدهای گانودریک A و C جدا شده از G. lucidum مهار کننده های ترانسفراز پروتئین فارنزیل هستند. از آنجا که این آنزیم در دگرگونی سلولی وابسته به RAS نقش دارد. مهار کننده ها یک استراتژی درمانی بالقوه برای درمان سرطان هستند زیرا پروتئین RAS فعالیت غیرطبیعی در سرطان را نشان می دهد [25].

گانودریول F

گانودریول F ، گانودرمونتریول ، گانودریک اسید ، به ویژه نوع B ، به عنوان عوامل ضد ویروسی در برابر ویروس نقص ایمنی نوع 1 انسان (HIV-1) فعال هستند. حداقل غلظت گانودریول و گانودرمانونتریول برای مهار کامل اثر سیتوپاتوژنیک ایجاد شده. توسط HIV-1 در سلولهای MT-4 ، 8/7 میکروگرم بر میلی لیتر − 1 است [26] سلولهای MT-4 لنفوبلاستهایی هستند که HTLV-1 (سلول T انسانی) را حمل می کنند. ویروس لنفوتروپیک نوع 1).

پلی ساکاریدها

پلی ساکاریدها ، پپتیدوگلیکانها و تریترپنها سه عنصر اصلی فیزیولوژیکی فعال در G. lucidum هستند [18]. پلی ساکاریدهای G. lucidum (GL-PS) طیف وسیعی از فعالیت زیستی را نشان می دهند. از جمله اثرات ضد التهابی ، کاهش قند خون ، ضد زخم ، ضد تومور و تحریک کننده سیستم ایمنی [27]. در چندین کشور آسیایی ، آنها به عنوان یک محصول بدون نسخه معروف به Ganopoly فروخته می شوند و به عنوان درمان کمکی در سرطان ریه استفاده می شوند [24].

بیش از 90 برند G. lucidum ثبت و در بازار بین المللی فروخته شده است [28]. اسمیت و همکاران [20] 58 قارچ از خانواده Basidiomycete مورد آزمایش قرار گرفت. که G. lucidum موثرترین آنها در کشتن سلول های سرطانی بود. بر اساس یک مطالعه آزمایشگاهی ، G. lucidum با توجه به این که تکثیر سلول های تومورهای مختلف (سینه ، کبد ، ریه ، پروستات) در مراحل مختلف متوقف شده است.

در مورد تأثیر آن بر آپوپتوز سلول های توموری ویژگی خاصی را نشان داد. 29]. نشان داده شده است که یک پروتئین تنظیم کننده سیستم ایمنی به نام Lz-8 یک عامل شیمی درمانی بسیار مفید در درمان سرطان ریه است [30].

پپتیدوگلیکان های فعال زیستی نیز از G. lucidum با فعالیت ضد ویروسی و تنظیم کننده سیستم ایمنی جدا شده اند [29]. پپتیدهای پلی ساکارید جدا شده از Ganoderma lucidum در یک مطالعه بالینی انجام شده. با 37 بیمار مبتلا به آنژین با خطر بالا و 34 بیمار با ثبات ، به مدت 90 روز ، با 750 میلی گرم در روز در 3 دوز تقسیم شده استفاده شد. نتایج مطالعه نشان می دهد که قارچ هنگام ایجاد داروهای جدید علیه پاتوژنز آترواسکلروز در بیماران مبتلا به آنژین خطرناک و پایدار ، بالقوه است [31].

دو بخش در اواسط مقاله ترجمه نشد.

7. بحث

قارچ های دارویی باید در رژیم غذایی معمولی گنجانده شوند زیرا  پشتیبان عالی برای  تنظیم سیستم ایمنی بدن هستند. مهمترین اجزایی که   تنظیم کننده سیستم ایمنی هستند. پلی ساکاریدها به ویژه بتا گلوکان ها هستند. سایر ترکیبات (پلی فنول ها ، تریترپن ها ، استرول ها ، ویتامین ها و مواد معدنی) نیز با افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

ثابت شده است که استفاده از این قارچ ها منجر به طولانی شدن عمر، تجدید پارامترهای ایمنی و بهبود کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سرطان معده ، سینه و سایر بیماران در مقایسه با بیمارانی که فقط شیمی درمانی دریافت کرده اند، شده است.

تضعیف سیستم ایمنی بدن

تضعیف سیستم ایمنی بدن منجر به ایجاد بسیاری از عفونت ها می شود. در حالی که سیستم ایمنی ضعیف دائمی و طولانی مدت یک عامل خطر اصلی برای ایجاد بیماری های بدخیم است. بنابراین مصرف منظم قارچ های دارویی می تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های مختلف داشته باشد.

با این حال ، استفاده از قارچ به منظور کمک به شیمی درمانی یا تقویت سیستم ایمنی بدن پس از شیمی درمانی است. که محل بحث را می گذارد ، زیرا روش دقیق استفاده ، دوز و به چه شکل مشخص یا تعریف نشده است.

https://html.scirp.org/file/_2-1340774_1.htm

8. نتیجه گیری

قارچ منبع ترکیباتی است که در تغذیه ، رژیم درمانی و همچنین تحقیقات پزشکی از جایگاه قابل توجهی برخوردار است. جدول 2 مهمترین اجزای فعال بیولوژیکی این قارچ ها را خلاصه می کند.

https://html.scirp.org/file/_2-1340774_2.htm

پلی ساکاریدهای فعال بیولوژیکی قارچ Trametes versicolor دارای اثرات تنظیم کننده سیستم ایمنی هستند. این تنها قارچ دارویی است .که در مراحل اول ، دوم و سوم آزمایش بالینی تصادفی در درمان سرطان معده ، روده بزرگ ، مری ، معده و سینه قرار گرفته است.

شیتاکه

مطالعات بر روی اجزای فعال بیولوژیکی شیتاکه نشان می دهد. که به منظور

  • کاهش کلسترول
  • فشار خون
  • تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ها

از جمله :

  • ویروس ها
  • مبارزه با تومورها
  • بهبود عملکرد کبد

استفاده می شود. از نظر بهداشت دهان و دندان ، عصاره های شیتاکه فعالیت های پیشگیرانه پوسیدگی. کاهش تشکیل بیوفیلم دهانی و اثرات ضد التهاب لثه را نشان دادند.

اجزای فعال بیولوژیکی قارچ Grifola frondosa ، پلی ساکاریدهای موجود در بخش MD هستند. که به دلیل اثرات قوی تنظیم کننده سیستم ایمنی نسبت داده می شوند و تأثیر مستقیم آپوپتوز Maitake بر سلول های سرطانی پروستات ، معده و پستان مشاهده شده است.

به نظر می رسد که عصاره I. obliquus مربوط به تنوع متابولیت های ثانویه فعال آن مانند بتولین و بتولینیک اسید است. که با فعالیت ضد سرطانی آنها قابل تشخیص است.

نشان داده شده است که عصاره های چاگا ویروس هپاتیت C و ویروس نقص ایمنی انسان را مهار می کند. و فعالیت های آنتی اکسیدانی و تحریک کننده قوی را در شرایط آزمایشگاهی نشان داده است.

 

ترجمه شده توسط: بخش تحقیق و توسعه محصولات دکتر مهدیزاده

متن انگلیسی مقاله:

https://www.scirp.org/html/2-1340774_106835.htm

مقالات مرتبط رو حتما ببینید