انواع HPV در جمعیت ایران: بروزرسانی آخرین وضعیت (سال ۲۰۱۹)

در این بخش به بررسی مقاله انواع ژنوتیپ های شایع HPV در جمعیت ایران : بروزرسانی آخرین وضعیت (سال ۲۰۱۹) می پردازیم:

لینک مقاله انواع HPV در جمعیت ایران:

پیشینه و اهداف مقاله ژنوتیپ های شایع HPV در جمعیت ایران:

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل اصلی زگیل تناسلی و برخی از سرطان‌های تناسلی در مردان و زنان است. که معمولاً از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. هدف از این مطالعه ، بررسی شیوع ژنوتیپ های HPV در 10266 جمعیت زن و مرد ایرانی با توجه به سن آنها بود.

مواد و روش ها:

نمونه ها از ناحیه آلت تناسلی و مقعدی افراد مرد و واژن و دهانه رحم زنان در بازه زمانی بین سال های 2011 تا 2016 جمع آوری شد. DNA HPV در PCR با استفاده از پرایمرهای MY09 و MY11 شناسایی شد و از روش INNO-LiPA استفاده شد. برای تعیین ژنوتیپ HPV برای بررسی ارتباط عفونت HPV و سن، نمونه ها در 4 گروه سنی (13-29، 30-44، 45-59 و 60-74) طبقه بندی شدند.

نتایج انواع ژنوتیپ های شایع HPV در جمعیت ایران:

انواع ژنوتیپ های شایع HPV در جمعیت ایران در مجموع، شایع ترین ژنوتیپ های HPV کم خطر شناسایی شده در افراد زن و مرد مورد مطالعه، HPV-6 (77.7 درصد و 43.3 درصد) و HPV-11 (13.7 درصد و 11.4 درصد) بودند و ژنوتیپ های پرخطر بیشتر HPV-  16 (5.5% و 16.6%) و HPV-52 (3.2% و 9.6%) بودند. بیشترین آلودگی به HPV در محدوده 30 و 44 سال (51.8٪) و بیشتر بین 30 و 32 سال مشاهده شد. ارتباط آماری قابل توجهی بین عفونت HPV و سن یافت نشد (P=1).

نتیجه گیری:

این مطالعه مروری اپیدمیولوژی ژنوتیپ‌های HPV در جمعیت ایران را برای توسعه سیاست‌های واکسیناسیون آتی ارائه می‌دهد. اگرچه یافته‌های ژنوتیپ‌های HPV شایع در افراد زن با مطالعات قبلی گزارش‌شده در ایران مغایرت دارد.

واژه‌های کلیدی:

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، توزیع سنی، توزیع ژنوتیپ، ایران، ژنوتیپ

مقدمه انواع ژنوتیپ های شایع HPV در جمعیت ایران

تاکنون بیش از 210 ژنوتیپ ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شناسایی شده است. اسناد کافی نشان می دهد که بین HPV و برخی از سرطان های انسانی مانند سرطان دهانه رحم، سرطان سر و گردن، سرطان آلت تناسلی، کارسینوم سلول سنگفرشی اوروفارنکس و سرطان مقعد رابطه وجود دارد (1، 2). بر اساس آخرین مطالعه متاآنالیز انجام شده بر روی افراد زن سالم ایرانی و زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم، شیوع عفونت HPV به ترتیب 9.4% و 77.4% بود. ژنوتیپ غالب در هر دو گروه HPV-16 بود (3، 4).

آمارهای جهانی

بر اساس یک مطالعه تخمینی در سراسر جهان که توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) منتشر شده است. شیوع HPV در افراد زن با سیتولوژی طبیعی در آفریقا، آمریکای لاتین، آمریکای شمالی، آسیا و اروپا 22.9٪، 18.6٪، 13.8٪ بود. ، به ترتیب 8.3% و 6.6% و به ترتیب نزولی (5).

در کشورهای کمتر توسعه یافته، سرطان دهانه رحم دومین سرطان شایع است (5) که بیشتر توسط HPV-16 و -18 ایجاد می شود (6). اما سرطان دهانه رحم دوازدهمین سرطان شایع در بین زنان ایرانی است (7). در افراد مرد، HPV-16 شایع ترین ژنوتیپ HPV است که در سرطان آلت تناسلی تشخیص داده می شود، و HPV-6 و -11 اغلب سبب زایده زگیل تناسلی می شود (8).

اگرچه مطالعات کمی در مورد توزیع ژنوتیپ HPV در افراد مرد ایرانی انجام شده است، مطالعه اخیر شیوع 55.7 درصدی HPV را با HPV-6 به عنوان شایع ترین ژنوتیپ گزارش کرده است (9). HPV یک عامل مهم در بیماری های مقاربتی است.

غربالگری و تست های ژنوتیپ HPV، به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​که برنامه های واکسیناسیون HPV در آنها برقرار نیست. ممکن است به بهبود سلامت عمومی و جلوگیری از گسترش عفونت HPV کمک کند (10). با وجود اینکه گارداسیل 4 ظرفیتی در ایران موجود است. هیچ برنامه ملی برای تزریق واکسن به دختران و پسران وجود ندارد.

هدف اصلی مطالعات

هدف اصلی این مطالعه بررسی پراکندگی ژنوتیپ های HPV در بین زنان و مردان ایرانی و ارائه دیدگاهی از ژنوتیپ های غالب در کشور بود. اگرچه مطالعات متفاوتی بر روی نمونه‌های زن یا مرد در استان‌های مختلف ایران انجام شده است.

اما تا آنجایی که محققین بررسی کرده‌اند، این مطالعه اولین تحقیق در ایران با حجم نمونه بالا و مشارکت زن و مرد است. یافته ها ممکن است نه تنها برای تعیین تحقیقات آینده و یک دستور کار برای سلامت عمومی، بلکه برای توسعه واکسن و برنامه ریزی ملی واکسیناسیون مفید باشد.

کلمات کلیدی جستجو:

سوالات رایج در مورد زگیل تناسلی, پرسش و پاسخ درباره زگیل تناسلی, سوال و جواب هایی در مورد زگیل تناسلی, زگیل تناسلی در مردان و زنان چگونه درمان می شود؟, سوالات متداول در مورد زگیل تناسلی, پرسش و پاسخ های کاربردی درباره زگیل تناسلی, درمان زگیل تناسلی زنان, هر آنچه باید در رابطه با زگیل تناسلی بدانید,‌ درمان جدید زگیل تناسلی,‌ واکسن جدید زگیل تناسلی,.

یافته های جدید در مورد زگیل تناسلی

یافته های جدید در مورد زگیل تناسلی,‌ زگیل تناسلی در دختران باکره چگونه درمان. بهترين درمان زگیل تناسلی, آیا زگیل تناسلی راه ابتلا غیرجنسی هم دارد؟, سوالات رایج در مورد واکسن پاپیلوما ویروس انسانی(HPV). از کجا بفهمیم آیا به زگیل تناسلی دچار شدیم یا نه؟

متخصص درمان زگیل تناسلی, چگونگی پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی. انواع روش های درمان زگیل تناسلی, موثرترین روش درمان زگیل تناسلی چیست؟,‌ درمان قطعی زگیل تناسلی در زنان کمتر از چند دقیقه. بهترین درمان قطعی بیماری زگیل تناسلی.  روش موثر در درمان خانگی زگیل تناسلی, درمان زگیل تناسلی, درمان خانگی زگیل تناسلی, درمان قطعی زگیل تناسلی. عکس واضح از زگیل تناسلی زنان, زگیل تناسلی مردان. تشخیص زگیل تناسلی, زگیل تناسلی در زنان. شکل زگیل تناسلی, زگیل تناسلی خفیف.

سوالات رایج در مورد HPV

سوالات رایج در مورد HPV, پرسش و پاسخ درباره HPV. سوال و جواب هایی در مورد HPV, HPV در مردان و زنان چگونه درمان می شود؟ سوالات متداول در مورد HPV, پرسش و پاسخ های کاربردی درباره HPV, درمان HPV زنان.  هر آنچه باید در رابطه با HPV بدانید,‌ درمان جدید HPV,‌ واکسن جدید HPV. یافته های جدید در مورد HPV,‌ HPV در دختران باکره چگونه درمان, بهترين درمان HPV. آیا HPV راه ابتلا غیرجنسی هم دارد؟ سوالات رایج در مورد واکسن پاپیلوما ویروس انسانی(HPV). از کجا بفهمیم آیا به HPV دچار شدیم یا نه؟

متخصص درمان HPV, چگونگی پیشگیری از ابتلا به HPV, انواع روش های درمان HPV. موثرترین روش درمان HPV چیست؟,‌ درمان قطعی HPV در زنان کمتر از چند دقیقه, بهترین درمان قطعی بیماری HPV.  روش موثر در درمان خانگی HPV. درمان HPV, درمان خانگی HPV, درمان قطعی HPV, عکس واضح از HPV زنان, HPV مردان, تشخیص HPV, HPV در زنان. شکل HPV, HPV خفیف,

سوالات رایج

سوالات رایج در مورد اچ پی وی, پرسش و پاسخ درباره اچ پی وی, سوال و جواب هایی در مورد اچ پی وی. اچ پی وی در مردان و زنان چگونه درمان می شود؟, سوالات متداول در مورد اچ پی وی. پرسش و پاسخ های کاربردی درباره اچ پی وی.

درمان اچ پی وی زنان, هر آنچه باید در رابطه با اچ پی وی بدانید,‌ درمان جدید اچ پی وی,‌ واکسن جدید اچ پی وی. یافته های جدید در مورد اچ پی وی. اچ پی وی در دختران باکره چگونه درمان, بهترين درمان اچ پی وی. آیا اچ پی وی راه ابتلا غیرجنسی هم دارد؟, سوالات رایج در مورد واکسن پاپیلوما ویروس انسانی(اچ پی وی). از کجا بفهمیم آیا به اچ پی وی دچار شدیم یا نه؟

متخصص درمان اچ پی وی, چگونگی پیشگیری از ابتلا به اچ پی وی, انواع روش های درمان اچ پی وی. موثرترین روش درمان اچ پی وی چیست؟ درمان قطعی اچ پی وی در زنان کمتر از چند دقیقه, بهترین درمان قطعی بیماری اچ پی وی. روش موثر در درمان خانگی اچ پی وی درمان اچ پی وی. درمان خانگی اچ پی وی, درمان قطعی اچ پی وی. عکس واضح از اچ پی وی زنان. اچ پی وی مردان. تشخیص اچ پی وی, اچ پی وی در زنان. شکل اچ پی وی, اچ پی وی خفیف,