حقایق کلیدی  در مورد زگیل تناسلی از وبسایت سازمان جهانی بهداشت

HPV چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) گروهی از ویروس ها است که در سراسر جهان بسیار رایج است.
بیش از 100 نوع HPV وجود دارد که حداقل 14 نوع آنها سرطانزا هستند. (همچنین به عنوان نوع پر خطر شناخته می شوند).
HPV عمدتا از طریق تماس جنسی منتقل می شود. و بیشتر افراد اندکی پس از شروع فعالیت جنسی به HPV آلوده می شوند.
سرطان دهانه رحم در اثر عفونت جنسی با انواع خاصی از HPV ایجاد می شود.

hpv ,سرطان دهانه رحم

دو نوع HPV

دو نوع HPV (16 و 18) باعث 70٪ سرطان های دهانه رحم و ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم می شود.
همچنین شواهدی وجود دارد که HPV را با سرطان های مقعد ، ولو ، واژن ، آلت تناسلی و حفره حلق ارتباط می دهد.
سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در بین زنان در سراسر جهان است. با تخمین 570،000 مورد جدید در سال 2018. تقریبا 90٪ از 311،000 مرگ در سراسر جهان در سال 2018 در LMIC رخ داده است (1).
کنترل جامع سرطان دهانه رحم شامل پیشگیری اولیه (واکسیناسیون علیه HPV) . پیشگیری ثانویه (غربالگری و درمان ضایعات پیش سرطانی) ، پیشگیری سوم (تشخیص و درمان سرطان مهاجم دهانه رحم) و مراقبت های تسکینی است.
واکسنهایی که از HPV 16 و 18 محافظت می کنند توسط WHO توصیه می شوند. و برای استفاده در بسیاری از کشورها تأیید شده اند.
آزمایشات بالینی و نظارت پس از بازاریابی نشان داده است. که واکسن های HPV در جلوگیری از عفونت با عفونت HPV ایمن و موثر هستند.
غربالگری و درمان ضایعات پیش سرطانی در زنان روشی مقرون به صرفه برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم است.
سرطان دهانه رحم در صورت تشخیص در مراحل اولیه و به موقع درمان می شود.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایعترین عفونت ویروسی دستگاه تولید مثل است. اکثر زنان و مردان فعال جنسی در برهه ای از زندگی خود آلوده می شوند و برخی ممکن است به طور مکرر آلوده شوند.

زمان اوج ابتلا به عفونت برای زنان و مردان مدت کوتاهی پس از فعال شدن جنسی است. HPV از طریق آمیزشی منتقل می شود اما برای انتقال نیازی به رابطه جنسی نافذ نیست. تماس تناسلی پوست به پوست یک روش انتقال شناخته شده است.

انواع مختلف HPV وجود دارد و بسیاری از آنها مشکلی ایجاد نمی کنند. عفونت های HPV معمولاً ظرف چند ماه پس از کسب بدون هیچ گونه مداخله ای برطرف می شوند. و در طی 2 سال حدود 90٪ از بین می روند. بخش کوچکی از عفونت ها با انواع خاصی از HPV می توانند ادامه داشته و به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند.

سرطان دهانه رحم شایعترین بیماری مربوط به HPV است. تقریباً همه موارد سرطان دهانه رحم را می توان ناشی از عفونت HPV دانست.

عفونت با انواع خاصی از HPV نیز باعث ایجاد نوعی سرطان در مقعد ، مجرا ، واژن ، آلت تناسلی و حفره حلق می شود. که با استفاده از استراتژی های پیشگیری اولیه مشابه با سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری است.

انواع HPV غیر سرطانی (به ویژه نوع 6 و 11) می تواند باعث زگیل تناسلی و پاپیلوماتوز تنفسی شود. (بیماری که در آن تومورها در مجاری هوایی که از بینی و دهان به داخل ریه ها رشد می کنند رشد می کنند).

اگرچه این شرایط به ندرت منجر به مرگ می شود. اما ممکن است باعث وقوع قابل توجهی از بیماری شود. زگیل های تناسلی بسیار شایع ، بسیار عفونی هستند. و زندگی جنسی را تحت تأثیر قرار می دهند. حقایق کلیدی در مورد زگیل تناسلی از وبسایت سازمان جهانی بهداشت

چگونه عفونت HPV منجر به سرطان دهانه رحم می شود

اگرچه بیشتر عفونت های HPV به خودی خود پاک می شوند. و بیشتر ضایعات پیش سرطانی خود به خود برطرف می شوند ، اما این خطر برای همه خانم ها وجود دارد که ممکن است. عفونت HPV مزمن شود و ضایعات پیش سرطانی به سرطان مهاجم دهانه رحم تبدیل شوند.

15 تا 20 سال طول می کشد تا سرطان دهانه رحم در زنان با سیستم ایمنی طبیعی ایجاد شود. در زنان با سیستم ایمنی ضعیف ، مانند کسانی که عفونت HIV درمان نشده دارند. ممکن است فقط 5 تا 10 سال طول بکشد.

[/fusion_text]

عوامل خطر برای تداوم HPV و ایجاد سرطان دهانه رحم

نوع HPV
وضعیت ایمنی – افرادی که دچار نقص ایمنی هستند. مانند کسانی که با HIV زندگی می کنند ، به احتمال زیاد به عفونت HPV مداوم و پیشرفت سریعتر قبل از سرطان و سرطان مبتلا هستند.
عفونت همزمان با سایر عوامل مقاربتی ، مانند مواردی که باعث هرپس سیمپلکس ، کلامیدیا و سوزاک می شوند.
سیگار کشیدن

وضعیت جهانی سرطان دهانه رحم

در سرتاسر جهان ، سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در زنان است. که با 570 000 مورد جدید در سال 2018 تخمین زده شده است که 7.5٪ از کل مرگ های ناشی از سرطان زنان را نشان می دهد. از تخمین زده شده بیش از 311000 مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم در هر سال ، بیش از 85٪ این موارد در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​اتفاق می افتد.

زنان مبتلا به اچ آی وی در مقایسه با زنان فاقد اچ آی وی شش برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند. و تخمین زده می شود که 5٪ از کل موارد سرطان دهانه رحم مربوط به اچ آی وی باشد (2).

در کشورهایی که درآمد بالایی دارند ، برنامه هایی وجود دارد. که دختران را قادر می سازد واکسینه شوند و HPV مرتباً تحت غربالگری قرار گیرند. غربالگری اجازه می دهد. تا ضایعات پیش سرطانی در مرحله ای که به راحتی قابل درمان هستند ، شناسایی شوند.

در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​، دسترسی محدود به این اقدامات پیشگیرانه وجود دارد. و سرطان دهانه رحم اغلب تا زمانی که پیشرفت بیشتری نداشته و علائم ایجاد نشود ، شناسایی نمی شود.

علاوه بر این ، دسترسی به درمان این بیماری در مراحل آخر (به عنوان مثال ، جراحی سرطان ، رادیوتراپی و شیمی درمانی) ممکن است بسیار محدود باشد. در نتیجه میزان مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم در این کشورها بالاتر است.

میزان بالای مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم در سطح جهان. (نرخ استاندارد شده سن: 6.9 / 100000 در سال 2018) می تواند با مداخلات موثر کاهش یابد.

کنترل سرطان دهانه رحم: یک رویکرد جامع

استراتژی جهانی برای از بین بردن سرطان دهانه رحم به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی که توسط WHA در سال 2020 به تصویب رسیده است. یک روش جامع برای پیشگیری و کنترل سرطان دهانه رحم را توصیه می کند. مجموعه اقدامات پیشنهادی در طول زندگی است.

دوره زندگی برای سرطان دهانه رحم

population hpv cancer precancer

بررسی نمودار

باید چند رشته ای باشد ، شامل مولفه های آموزش جامعه ، بسیج اجتماعی ، واکسیناسیون ، غربالگری ، درمان و مراقبت های تسکینی.

پیشگیری اولیه با واکسیناسیون HPV در دختران 9 تا 14 سال ، قبل از اینکه از نظر جنسی فعال شوند ، آغاز می شود.

زنانی که از نظر جنسی فعال هستند باید از نظر 30 سالگی در جمعیت عمومی زنان از نظر سلول های غیر طبیعی دهانه رحم و ضایعات پیش سرطانی مورد غربالگری قرار گیرند. غربالگری برای زنان فعال جنسی که مبتلا به اچ آی وی هستند. باید از سنین پایین شروع شود ، به محض اینکه آزمایش HIV مثبت شد. حقایق کلیدی در مورد زگیل تناسلی از وبسایت سازمان جهانی بهداشت

اگر برای برداشتن سلول های غیرطبیعی یا ضایعات به درمان پیش سرطان نیاز باشد . کرایوتراپی یا حرارتی هم بافت غیرطبیعی دهانه رحم را از بین می برد) و در کلینیک سرپایی انجام می شود.

در صورت وجود علائم سرطان دهانه رحم ، گزینه های درمانی سرطان تهاجمی شامل جراحی ، رادیوتراپی و شیمی درمانی است و بیماران باید به سطح مناسب خدمات ارجاع شوند.

واکسیناسیون HPV

در حال حاضر 3 واکسن وجود دارد که از قبل واجد شرایط هستند. همگی در برابر HPV 16 و 18 محافظت می کنند ، که شناخته شده اند حداقل 70٪ از سرطان های دهانه رحم را ایجاد می کنند. واکسن سوم در برابر پنج نوع HPV سرطانزا اضافی که باعث 20٪ بیشتر سرطانهای دهانه رحم می شوند ، محافظت می کند.

با توجه به اینکه واکسنهایی که فقط از HPV 16 و 18 محافظت می کنند. دارای محافظت مقطعی در برابر این نوع HPV کمتر شایع هستند که باعث سرطان دهانه رحم می شوند. WHO این سه واکسن را به همان اندازه در برابر سرطان دهانه رحم محافظت می کند. دو واکسن نیز در برابر HPV نوع 6 و 11 که باعث ایجاد زگیل های آنژنیت می شوند ، محافظت می کند.

آزمایشات بالینی

آزمایشات بالینی و نظارت پس از بازاریابی نشان داده است. که واکسن HPV در جلوگیری از عفونت با عفونت HPV ، ضایعات پیش سرطانی با درجه بالا و سرطان مهاجم بسیار ایمن و بسیار موثر است (3).

واکسن ها

واکسن های HPV اگر قبل از قرار گرفتن در معرض HPV تجویز شوند. بهترین عملکرد را دارند. بنابراین ، WHO توصیه می کند دختران ، بین 9 تا 14 سال ، که اکثر آنها فعالیت جنسی را شروع نکرده اند ، واکسینه شوند. واکسن ها نمی توانند عفونت HPV یا بیماری مرتبط با HPV مانند سرطان را درمان کنند.

برخی از کشورها واکسیناسیون پسران را آغاز کرده اند. زیرا واکسیناسیون از سرطان های دستگاه تناسلی در مردان و زنان جلوگیری می کند. و دو واکسن موجود نیز از زگیل های تناسلی در زنان و مردان جلوگیری می کند.

WHO واکسیناسیون را برای دختران بین 9 تا 14 سال توصیه می کند ، زیرا این مقرون به صرفه ترین اقدام بهداشت عمومی علیه سرطان دهانه رحم است

واکسیناسیون HPV جایگزین غربالگری سرطان دهانه رحم نمی شود. در کشورهایی که واکسن HPV معرفی می شود ، ممکن است هنوز نیاز به توسعه یا تقویت برنامه های غربالگری باشد.

غربالگری و درمان ضایعات پیش سرطانی

غربالگری سرطان دهانه رحم شامل آزمایش پیش سرطان و سرطان است . آزمایشات بیشتر و بیشتری برای عفونت HPV انجام می شود. آزمایش در بین زنانی انجام می شود که هیچ علامتی ندارند و ممکن است کاملاً سالم باشند. وقتی غربالگری عفونت HPV یا ضایعات پیش سرطانی را تشخیص می دهد ، به راحتی قابل درمان است. و می توان از سرطان جلوگیری کرد. غربالگری همچنین می تواند سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهد و درمان پتانسیل بالایی برای درمان دارد.

از آنجا که ایجاد ضایعات پیش سرطانی سالها به طول می انجامد. غربالگری برای هر خانمی از 30 سالگی و به طور منظم بعد از آن توصیه می شود (تکرار آن به آزمایش غربالگری استفاده شده بستگی دارد). برای زنان مبتلا به HIV که از نظر جنسی فعال هستند . غربالگری باید زودتر انجام شود ، به محض اینکه آنها از وضعیت HIV خود مطلع شوند.

غربالگری

غربالگری باید به درمان و مدیریت آزمایش های غربالگری مثبت مرتبط باشد. غربالگری بدون مدیریت مناسب در عمل اخلاقی نیست.

3 نوع آزمایش غربالگری وجود دارد که در حال حاضر توسط WHO توصیه می شود:

  1. آزمایش HPV DNA برای انواع HPV با خطر بالا
  2. بررسی با اسید استیک (VIA)
  3. تست معمولی (Pap) و سیتولوژی مبتنی بر مایع (LBC)

برای درمان ضایعات قبل از سرطان ، WHO توصیه می کند. که در صورت وجود از روش سرما درمانی یا فرسایش حرارتی و روش برداشتن الکترو جراحی حلقه (LEEP) استفاده شود. برای ضایعات پیشرفته ، زنان باید برای تحقیقات بیشتر و مدیریت کافی ارجاع شوند.

مدیریت سرطان دهانه رحم

هنگامی که زنی علائم  برای سرطان دهانه رحم را نشان می دهد. باید برای ارزیابی ، تشخیص و درمان بیشتر به یک مرکز مناسب ارجاع شود.

علائم سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • لکه بینی خون نامنظم یا خونریزی کم در زنان در سن باروری.
  • لکه بینی یا خونریزی بعد از یائسگی ؛
  • خونریزی بعد از رابطه جنسی و
  • افزایش ترشحات واژن ، گاهی بوی بد.
با پیشرفت سرطان دهانه رحم ، علائم شدیدتری ممکن است ظاهر شود از جمله:
  • درد مداوم پشت ، پا و / یا لگن
  • کاهش وزن ، خستگی ، کاهش اشتها ؛
  • ترشحات بوی بد و ناراحتی واژن. و
  • تورم پا یا هر دو اندام تحتانی.

سایر علائم شدید ممکن است. بسته به اینکه سرطان در کدام اندام ها گسترش یافته باشد ، در مراحل پیشرفته بروز کند.

تشخیص سرطان

تشخیص سرطان دهانه رحم باید با معاینه هیستوپاتولوژی انجام شود. مرحله بندی بر اساس اندازه تومور و گسترش بیماری در لگن و اندام های دور انجام می شود. درمان به مرحله بیماری بستگی دارد و گزینه ها شامل جراحی ، رادیوتراپی و شیمی درمانی هستند. مراقبت همچنین یکی از عناصر اساسی مدیریت سرطان برای تسکین درد و رنج غیر ضروری ناشی از بیماری است.
پاسخ WHO

استراتژی جهانی

مجمع جهانی بهداشت استراتژی جهانی را برای تسریع در از بین بردن سرطان دهانه رحم به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی و  اهداف مرتبط با آن برای دوره 2020-2030 (WHA 73.2) تصویب کرد (4). استراتژی جهانی برای از بین بردن سرطان دهانه رحم اهدافی را برای تسریع در حذف تعیین کرده است:

آستانه 4 در 100000 زن در سال برای حذف به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی
90-70-90 اهدافی که باید تا سال 2030 برای دستیابی به کشورها در مسیر از بین بردن سرطان دهانه رحم محقق شود.
90٪ دختران تا سن 15 سالگی کاملاً واکسن HPV می زنند.
70٪ از زنان با تست عملکرد بالا در 35 سالگی و دوباره در 45 سالگی غربال می شوند.
90٪ از زنانی که با بیماری دهانه رحم شناسایی شده اند تحت درمان قرار می گیرند (90٪ از زنان مبتلا به قبل از سرطان تحت درمان ؛ 90٪ از زنان با سرطان تحت مدیریت قرار می گیرند)

WHO راهنما و ابزارهايي در مورد چگونگي پيشگيري و كنترل سرطان دهانه رحم از طريق واكسيناسيون ، غربالگري و مديريت سرطان تهاجمي تهيه كرده است. و مخزن دانش آنها را از طريق يك نكته در دسترس قرار مي دهد. WHO با كشورها و شرکای خود در جهت تدوین و اجرای برنامه های جامع مطابق با استراتژی جهانی همکاری می کند.

ترجمه شده از وبسایت بهداشت جهانی

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/human-papillomavirus-(hpv)-and-cervical-cancer

درمان زگیل تناسلی با ماشمیکس قوی ترین درمان زگیل تناسلی بهترین درمان زگیل تناسلی


فهرست منابع

(1) Ferlay J, Ervik M, Lam F, Colombet M, Mery L, Piñeros M, Znaor A, Soerjomataram I, Bray F (2018). Global Cancer Observatory: Cancer Today. Lyon, France: International Agency for Research on Cancer. Available from: https://gco.iarc.fr/today

(2) Stelzle D, Tanaka LF, Lee KK, et al. Estimates of the global burden of cervical cancer associated with HIV. Lancet Glob Health 2020; published online Nov 16. DOI:S2214-109X(20)30459-9  https://www.thelancet.com/journals/langlo/article/PIIS2214-109X(20)30459-9/fulltext

(3) Lei et al. (2020)  HPV Vaccination and the Risk of Invasive Cervical Cancer.  N Engl J Med 2020;383:1340-8. DOI: 10.1056/NEJMoa1917338

(4) World Health Organization. Global strategy to accelerate the elimination of cervical cancer as a public health problem https://www.who.int/publications/i/item/9789240014107

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]