زگیل دهانی با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

در این بخش به ترجمع مطلبی در مورد زگیل دهان با عنوان ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) دهان: آنچه باید بدانید می پردازیم:

اکثر افراد فعال جنسی در مقطعی از زندگی خود به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مبتلا می شوند. زیگل دهانی شایع ترین عفونت مقاربتی (STI) در ایالات متحده است. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد و بیش از 40 نوع فرعی HPV می تواند ناحیه تناسلی و گلو را تحت تاثیر قرار دهد.

HPV از طریق تماس پوست به پوست پخش می شود. اکثر افراد از طریق رابطه جنسی در ناحیه تناسلی خود به زیگل دهان مبتلا می شوند. در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی، ممکن است آن را در دهان یا گلوی خود دریافت کنید. این بیشتر به عنوان HPV دهانی شناخته می شود.

علائم زگیل دهانی چیست؟

HPV دهان اغلب هیچ علامتی ندارد. این بدان معنی است که مردم متوجه نمی شوند که عفونت دارند و کمتر اقدامات لازم برای محدود کردن گسترش بیماری را انجام می دهند. در موارد خاص ممکن است زگیل در دهان یا گلو ایجاد شود، اما این امر کمتر رایج است.

این نوع HPV می تواند به سرطان دهان و حلق تبدیل شود اما بسیار نادر است. اگر سرطان دهان دارید، سلول‌های سرطانی در وسط گلو از جمله زبان، لوزه‌ها و دیواره‌های حلق تشکیل می‌شوند. این سلول ها می توانند از HPV دهانی ایجاد شوند.

علائم اولیه سرطان دهان عبارتند از:

مشکل در بلع
گوش دردهای مداوم
سرفه کردن خون
کاهش وزن غیر قابل توضیح
غدد لنفاوی بزرگ شده
گلودرد مداوم
توده های روی گونه ها
رشد یا توده روی گردن
گرفتگی صدا

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید و می دانید یا فکر می کنید ممکن است HPV داشته باشید، فوراً با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

چه چیزی باعث HPV دهان می شود؟

HPV دهانی زمانی رخ می دهد که یک ویروس وارد بدن می شود، معمولاً از طریق یک بریدگی یا پارگی کوچک در داخل دهان. مردم اغلب از طریق رابطه جنسی دهانی به آن مبتلا می شوند. تحقیقات بیشتری برای تعیین دقیق چگونگی ابتلا و انتقال عفونت های HPV دهان توسط افراد ضروری است.

آمار در مورد زگیل دهانی

تقریباً 79 میلیون آمریکایی در حال حاضر مبتلا به HPV هستند و 14 میلیون نفر تنها در سال جاری به تازگی تشخیص داده خواهند شد.

تقریباً 7 درصد از آمریکایی های 14 تا 69 ساله مبتلا به HPV دهانی هستند. تعداد افرادی که HPV دهانی دارند طی سه دهه گذشته افزایش یافته است. در مردان شایع تر از زنان است.

تقریباً دو سوم سرطان‌های دارایدارای DNA HPV هستند. شایع ترین زیرگروه HPV دهانی HPV-16 است. HPV-16 یک نوع پرخطر در نظر گرفته می شود.

سرطان دهان نادر است. تقریباً 1 درصد افراد مبتلا به HPV-16 هستند. سالانه کمتر از 15000 نفر به سرطان دهان و حلق با HPV مثبت مبتلا می شوند.

عوامل خطر برای HPV دهان چیست؟

عوامل خطر برای HPV دهانی شامل موارد زیر است:

رابطه جنسی دهانی شواهد نشان می دهد که افزایش فعالیت جنسی دهانی ممکن است یک خطر باشد، به طوری که مردان بیشتر در معرض خطر هستند، به خصوص اگر سیگار می کشند.

شرکای متعدد داشتن چندین شریک جنسی ممکن است خطر شما را افزایش دهد. طبق کلینیک کلیولند، داشتن بیش از 20 شریک جنسی در طول زندگی می تواند شانس ابتلا به عفونت HPV دهانی را تا 20 درصد افزایش دهد.
سیگار کشیدن. نشان داده شده است که سیگار به تشدید HPV کمک می کند. استنشاق دود داغ شما را در برابر پارگی و بریدگی در دهان آسیب پذیرتر می کند و همچنین یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان های دهان است.

نوشیدن الکل. تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد الکل خطر ابتلا به عفونت HPV را در مردان افزایش می دهد. اگر سیگار می‌کشید و الکل می‌نوشید، در معرض خطر بیشتری قرار دارید.
بوسیدن دهان باز برخی تحقیقات گفته اند که بوسیدن با دهان باز یک عامل خطر است، زیرا می تواند از دهان به دهان منتقل شود، اما تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این امر خطر ابتلا به HPV دهانی را افزایش می دهد ضروری است.

مردان نسبت به زنان در معرض خطر بیشتری برای تشخیص HPV دهانی هستند.

سن یک عامل خطر برای سرطان دهان است. در افراد مسن شایع تر است زیرا سال ها طول می کشد تا ایجاد شود.

HPV دهانی چگونه تشخیص داده می شود؟

هیچ آزمایشی برای تعیین وجود HPV دهان وجود ندارد. دندانپزشک یا پزشک شما ممکن است ضایعات را از طریق غربالگری سرطان کشف کند، یا ممکن است ابتدا متوجه ضایعات شده و قرار ملاقات بگذارید.

اگر ضایعاتی دارید، پزشک شما می تواند بیوپسی را انجام دهد تا ببیند آیا ضایعات سرطانی هستند یا خیر. آنها احتمالا نمونه های بیوپسی را برای HPV نیز آزمایش خواهند کرد. اگر HPV وجود داشته باشد، سرطان ممکن است بیشتر به درمان پاسخ دهد.

پیش آگهی در صورت ابتلا به سرطان ناشی از HPV

اگر به سرطان سرطان مبتلا شدید، گزینه های درمانی در دسترس هستند. درمان و پیش آگهی شما به مرحله و محل سرطان و اینکه آیا با HPV مرتبط است یا خیر بستگی دارد.

سرطان های دهان و حلق HPV مثبت نتایج بهتر و عود کمتری پس از درمان نسبت به سرطان های HPV منفی دارند. درمان سرطان دهان می تواند شامل پرتودرمانی باشد

جراحي، شيمي درماني، يا تركيبي از اينها.

چگونه می توان از زگیل دهان پیشگیری کرد؟

اکثر سازمان های پزشکی و دندانپزشکی غربالگری برای HPV دهان را توصیه نمی کنند. تغییر سبک زندگی یکی از ساده ترین راه ها برای کمک به پیشگیری از HPV است. در اینجا چند نکته برای پیشگیری وجود دارد:

با انجام رابطه جنسی ایمن، مانند استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی، از بیماری های مقاربتی پیشگیری کنید.
تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید.
با شریک جنسی خود در مورد رابطه جنسی صحبت کنید و از آنها در مورد آخرین زمانی که برای بیماری های مقاربتی آزمایش شده اند بپرسید.
اگر از نظر جنسی فعال هستید، باید به طور منظم برای بیماری های مقاربتی آزمایش شوید.
اگر با شریک ناآشنا هستید، از رابطه جنسی دهانی خودداری کنید.

هنگام داشتن رابطه جنسی دهانی، برای جلوگیری از هر گونه بیماری مقاربتی دهانی از  دندانی یا کاندوم استفاده کنید.
در طول معاینات شش ماهه خود در دندانپزشک، از آنها بخواهید که دهان شما را برای هر چیز غیرطبیعی جستجو کنند، به خصوص اگر اغلب رابطه دهانی دارید.
عادت کنید هر ماه یک بار دهان خود را برای هر گونه ناهنجاری جستجو کنید.
علیه HPV واکسن بزنید.

واکسیناسیون

اگر بین 9 تا 14 سال دارید، واکسیناسیون علیه HPV شامل دو واکسن به فاصله 6 تا 12 ماه است. افراد بالای 15 سال، سه واکسن در طول شش ماه دریافت می کنند. برای اینکه واکسن موثر باشد، باید تمام واکسن های خود را دریافت کنید.

واکسن HPV یک واکسن ایمن و موثر است که می تواند از شما در برابر بیماری های مرتبط با HPV محافظت کند.

این واکسن قبلاً فقط برای افراد تا سن 26 سالگی در دسترس بود. دستورالعمل‌های جدید اکنون بیان می‌کنند که افراد بین 27 تا 45 سال که قبلاً برای HPV واکسینه نشده‌اند، اکنون واجد شرایط واکسن Gardasil 9 هستند.

در یک مطالعه در سال 2017، گفته شد که عفونت های دهانی HPV در میان بزرگسالان جوانی که حداقل یک دوز از واکسن HPV دریافت کرده اند، 88 درصد کمتر است. این واکسن ها به پیشگیری از سرطان دهان و حلق مرتبط با HPV کمک می کنند.

زگیل دهانی چگونه درمان می شود؟

همانند اچ پی وی سایر نقاط بدن، اچ پی وی دهانی نیز با تقویت سیستم ایمنی بدن، بدون ایجاد خطر از بدن دفع می شود. جهت تقویت سیسم ایمنی بدن با کمک قارچ ها با ما در تلگرام یا واتساپ به شماره 09120700851 ارتباط باشید.

 

منبع:

https://www.healthline.com/health/hpv-in-the-mouth