تاثیر قارچ روی ویروس

در این بخش به ترجمه مقاله ای تحت عنوان قارچ های دارویی با اثر ضد ویروسی (تاثیر قارچ روی ویروس) می پردازیم. البته ما فقط بخش هایی که مربوط به ویروس های انسانی مهم بودند مثل زگیل و تبخال و هپاتیت رو ترجمه کردیم:

تاثیر قارچ های دارویی روی ویروس ها

چکیده

همه‌گیری ویروس‌های مختلف باعث می‌شود که سلامت موجودات با چالش‌هایی روبرو شوند. بنابراین، برای حل این مشکل نیاز فوری به داروهای ضد ویروسی جدید پیدا می شود.

با این حال، تحقیق و توسعه روی دارو ها کار بسیار دشواری است و یافتن ترکیبات ضد ویروسی جدید مطلوب است. طیف وسیعی از قارچ‌های دارویی مانند Ganoderma lucidum و Cordyceps sinensis به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند ایمنی انسان را تقویت کرده و فعالیت‌های ضد ویروسی و جنبه‌های دیگر را برای ایفای نقش ضد ویروسی هدایت کنند.

قارچ های دارویی به عنوان غذا یا به عنوان مکمل غذایی استفاده می شوند. در این بررسی، گونه‌های قارچ‌های دارویی با فعالیت ضد ویروسی در دهه‌های اخیر و مکانیسم اجزای ضد ویروسی از دیدگاه ویروس‌های انسانی، حیوانی و گیاهی مورد بررسی قرار گرفت تا نظریه‌ای جامع مبتنی بر استفاده بالینی بهتر از قارچ‌های دارویی به عنوان عوامل ضد ویروسی ارائه شود.

کلید واژه ها

قارچ های دارویی؛ اثر ضد ویروسی؛ جزء ضد ویروسی

۱-مقدمه تاثیر قارچ روی ویروس

در دنیای امروز، شیوع بسیاری از بیماری‌های عفونی تهدیدی جدی برای زندگی و سلامت انسان به شمار می‌رود. از هزاران سال پیش، شیوع آبله باعث مرگ ده ها هزار انسان شده بود [1]. شیوع SARS-CoV-2 اکنون بشر را به لبه پرتگاه سوق داده است. شیوع بیشتر این بیماری ها مربوط به عفونت ویروسی است.  بزرگترین تهدید برای بشریت، ویروس‌های RNA هستند، زیرا در فرآیند تکثیر و رونویسی معکوس بسیار آسان جهش می‌یابند [2]. این امر پیشگیری و درمان ویروس های RNA را بسیار دشوار می کند.

داروهای ضد ویروسی کلاسیک مانند اینترفرون و ریباویرین بر روی اکثر ویروس‌ها در شرایط آزمایشگاهی مؤثر هستند، اما معمولاً برای بیماران نه، و به دلیل یک سری مشکلات مانند مقاومت دارویی و قیمت بالای داروهای موجود [3،4]. داروهای ضد ویروسی مناسب تری باید به سرعت پیدا شوند.
قارچ های دارویی به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند. در پاکستان، نزدیک به 23 گونه قارچ دارویی برای درمان سرماخوردگی، سرفه، آنفولانزا، آسم و سایر بیماری ها استفاده می شود [5]. ایالات متحده گانودرما لوسیدوم را به برنامه داروسازی و درمان گیاهی آمریکا اضافه کرده است [6].

استفاده دارویی از قارچ های دارویی نیز در چین سابقه طولانی دارد که در 2000 سال پیش در Shennong Ben Cao Jing ثبت شده است [7]. می توان از آن برای درمان یا پیشگیری از بیماری ها استفاده کرد و دارای فعالیت بیولوژیکی و ارزش دارویی قابل توجهی است. مجموعه ای از مواد مانند پروتئین ها، پلی ساکاریدها و آلکالوئیدها را می توان در میسلیوم، اندام بارده یا هاگ تولید کرد که اثرات سلامتی بر بدن انسان دارد [8].

اثرات ضد ویروسی، ضد سرطانی و ضد التهابی آن در سال های اخیر توجه بیشتری را به خود جلب کرده است [9،10،11]. به دلیل خواص ویژه قارچ های دارویی، سمیت آنها بسیار کمتر از داروهای شیمیایی است. در این سال ها به تدریج برخی از قارچ ها به قارچ های دارویی و خوراکی تبدیل شده اند. قارچ‌های دارویی به تدریج مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند و استقبال مردم را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند.
مجموعه ای از پلی ساکاریدهای ضد ویروسی در قارچ های دارویی وجود دارد [7]. در این مقاله، ما اجزای ضد ویروسی  قارچ‌های دارویی را برریسی کرده و آنها را بر اساس ویروس‌های انسانی، ویروس‌های حیوانی و ویروس‌های گیاهی طبقه‌بندی کردیم (جدول 1 و جدول 2). هدف از این بررسی ارائه مرجعی برای توسعه قارچ های دارویی در زمینه آنتی ویروس و تسهیل تحقیقات ضد ویروسی بعدی است.

2. فعالیت ضد ویروسی

قارچ های دارویی می توانند به روش های مختلف با ویروس ها مبارزه کنند (شکل 1). در حال حاضر، اکثر داروهای ضد ویروسی موجود عمدتاً از طریق مهار تکثیر ویروس ها در بدن مؤثر هستند. از آنجایی که قارچ های دارویی حاوی اجزای پیچیده هستند، اثر هم افزایی اجزای متعدد بر روی ویروس های بدن اغلب اثر غیرمنتظره ای خواهد داشت (شکل 2). ما به طور سیستماتیک اثرات ضد ویروسی 18 گونه (شکل 3) از قارچ‌های دارویی از سراسر جهان را بر روی ویروس‌های مختلف در دهه‌های اخیر خلاصه کرده‌ایم و منابع جداسازی و پتانسیل ضد ویروسی مواد فعال را روشن می‌کنیم.

Molecules 27 04457 g001 550

2.1.5. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

HPV یک ویروس DNA با ژنوم دایره ای دو رشته ای بسته و کپسید ایکوسادرال بدون پوشش حدود 8 کیلوبایت است. HPV می تواند منجر به انواع سرطان ها، از جمله سرطان دهانه رحم، سرطان آلت تناسلی، سرطان مقعد، سرطان واژن، سرطان فرج و سرطان دهان و حلق شود [117]. واکسیناسیون HPV و معاینات فیزیکی منظم راههای اصلی پیشگیری از عفونت HPV هستند [118]. در حال حاضر داروی خاصی برای درمان HPV که معمولاً با اینترفرون درمان می شود وجود ندارد، بنابراین مشخص شد که داروی اختصاصی HPV بسیار جالب است.
در یک کارآزمایی بالینی، Trametes versicolor و Ganoderma lucidum در کپسول‌های بیماران HPV خوراکی قرار داده شد و 87.8 درصد از بیماران پس از درمان بهبود یافتند. این امر اثر درمانی دو نوع قارچ را تایید کرد و پایه و اساس تحقیقات بیشتر را پایه گذاری کرد [52]. در یک مطالعه اولیه بر روی زنان بدون علامت، استفاده از ژل واژینال مبتنی بر Trametes versicolor به مدت 12 روز به طور قابل توجهی ترکیب بار میکروبی واژن را بهبود بخشید و به بهبود وضعیت اپیتلیوم دهانه رحم و سلامت واژن کمک کرد [53]. مطالعه دیگری نشان می دهد که استفاده از ژل برای درمان افراد HPV مثبت موثر است [119].

2.1.8. ویروس هرپس (HV)

HV نوعی ویروس با پوشش و ژنوم DNA دو رشته ای است. HV را می توان به سه نوع تقسیم کرد: هرپس ویروس α، هرپس ویروس β و هرپس ویروس γ. ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) و ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2) دو ویروس شایع هستند و هر دو متعلق به ویروس هرپس α هستند. HSV-1 عمدتا باعث عفونت های دهان و صورت می شود، در حالی که HSV-2 با تبخال تناسلی مرتبط است. ویروس اپشتین بار (EBV) متعلق به ویروس هرپس γ است. عفونت EBV ممکن است منجر به کارسینوم نازوفارنکس (NPC) شود [123,124].

تاثیر قارچ روی ویروس هرپس سیمپلکس (HSV)

یک پروتئین جدید در قارچ Grifola frondosa GFAHP می تواند تکثیر HSV-1 را در شرایط آزمایشگاهی مهار کند. مقدار IC50 4.1 میکروگرم در میلی لیتر و شاخص درمانی بیش از 29.3 است. آزمایش‌های in vivo نشان می‌دهد که GFAHP می‌تواند پاسخ التهابی موش‌ها را کاهش داده و تولید ویروس را در داخل بدن کاهش دهد [69].

عصاره Lentinus edodes JLS-S001 همچنین می تواند به طور قابل توجهی عفونت HSV-1 را به سلول ها مهار کند. این ممکن است به این واقعیت مرتبط باشد که JLS-S001 تکثیر HSV-I را در مرحله بعدی چرخه تکثیر ویروس مسدود می کند [70].

در مطالعه دیگری، یک پلی ساکارید اسیدی متصل به پروتئین APBP از گانودرما لوسیدوم جدا شد. فعالیت ضد ویروسی بر علیه HSV-1 و HSV-2 دارد. EC50 APBP به HSV-1 و HSV-2 300 و 440 میلی گرم در میلی لیتر بود. فعالیت ضد ویروسی APBP ممکن است عمدتاً به دلیل مهار اتصال HSV و نفوذ به سلول‌های Vero باشد [71].

آزمایش‌های بیشتری برای بررسی اثربخشی APBP همراه با داروهای ضد ویروسی رایج انجام شد. هنگامی که APBP با اینترفرون ترکیب شد، اثر هم افزایی بر روی ویروس نشان داد [72]. نتایج ترکیب APBP با آسیکلوویر (ACV) و آدنوزین آرابینوزید (ara-A) نشان داد که ترکیب APBP، ACV و ara-A اثر هم افزایی بر HSV-1 نشان داد. از سوی دیگر، APBP همراه با ACV یک اثر هم افزایی بر HSV-2 نشان داد، در حالی که همراه با ara-A اثر آنتاگونیستی بر HSV-2 نشان داد [73].
علاوه بر این، عصاره‌های قارچ‌های دارویی مختلف نیز فعالیت ضد HSV را نشان دادند. دو نوع عصاره محلول در آب GLhw و GLlw و هشت نوع عصاره محلول در متانول GLMe-1-8 از گانودرما لوسیدوم استخراج شد. آزمایش ضد ویروسی در شرایط آزمایشگاهی نشان داد که GLhw، GLMe-1، GLMe-2، GLMe-4 و GLMe-7 می توانند به طور قابل توجهی اثر سیتوپاتیک HSV را مهار کنند [74].

WTTCGE، یک مخلوط گیاهی حاوی گانودرما لوسیدوم، می تواند علائم بیماران مبتلا به تبخال تناسلی و لب را بهبود بخشد و زمان بهبودی بیماران را کوتاه کند [75].

بر اساس سایر یافته های تجربی اخیر، فعالیت ضد ویروس HSV-1 عصاره متانولی و عصاره آبی 10 نوع قارچ دارویی جمع آوری شده از ترکیه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که عصاره آبی Fomes fomentarius، Phellinus igniarius و Porodaedalea pini فعالیت ضد تبخال قوی نشان داد [125]. عصاره میسلیوم 10 قارچ دارویی در برابر ویروس HSV-2 در شرایط آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار گرفت. مشخص شد که چهار گونه Pleurotus ostreatus، Fomes fomentarius، Auriporia aurea و Trametes versicolor اثر مهاری بر روی ویروس داشتند. بالاترین شاخص تیمار T. versicolor 324.67 بود [27].

2.1.7. ویروس های هپاتیت (HV)

در حال حاضر پنج نوع ویروس هپاتیت در جهان شایع است. ویروس هپاتیت A (HAV)، ویروس هپاتیت B (HBV)، ویروس هپاتیت C (HCV)، ویروس هپاتیت D (HDV) و ویروس هپاتیت E (HEV) وجود دارد. به جز HBV که یک ویروس DNA است، سایر ویروس ها ویروس های RNA هستند. هپاتیت B و C ناشی از ویروس هپاتیت دو نوع با بیشترین مرگ و میر هستند. اگر هپاتیت مزمن ناشی از عفونت ویروسی به موقع قابل درمان نباشد، منجر به سرطان بسیار جدی کبد خواهد شد.

ویروس هپاتیت B (HBV)

کپسول کوربرین تهیه شده از عصاره Cordyceps sinensis می تواند آپوپتوز سلول های اپیتلیال لوله های کلیوی ناشی از پروتئین HBX ناشی از عفونت ویروس هپاتیت B را کاهش دهد. مکانیسم آن مهار آپوپتوز سلول های HK-2 است که توسط HBX با مهار مسیر PI3K/Akt/Bcl-2 تقویت شده است [60]. GF-D استخراج شده از Grifola frondosa توسط Gu و همکاران، دارای اثر مهاری بر HBV است و اثر هم افزایی با اینترفرون α-2b انسانی در آزمایشات سلولی دارد.

مکانیسم ضد ویروسی GF-D ممکن است این باشد که مستقیماً با تکثیر HBV در سطح DNA پلیمراز تداخل می کند [61]. در مطالعه دیگری، تعداد زیادی از داده های بالینی نشان می دهد که پلی ساکاریدهای Polyporus umbellatus (PUPS) به تنهایی یا در ترکیب با اینترفرون و سایر داروها می توانند هپاتیت ناشی از HBV را درمان کنند [62].
علاوه بر این، یک پلی ساکارید سیزوفیران (SPG) جدا شده از شیزوفیلوم می تواند پاسخ ایمنی سلولی و هومورال آنتی ژن نوکلئوکپسید را در بیماران مبتلا به هپاتیت B مزمن تنظیم کند و سطح آنتی بادی را بهبود بخشد [63]. لی و همکاران دریافتند که گانودرما لوسیدوم و عصاره آبی آبگوشت تخمیر شده Radix Sophorae flavescentis می تواند به طور قابل توجهی فعالیت ضد هپاتیت B را در شرایط آزمایشگاهی افزایش داده و اثر محافظتی کبدی بدن را برای کاهش آسیب کبد در مقایسه با مخلوط ساده افزایش دهد. از این دو ماده [64].

اسید گانودریک همچنین می تواند تکثیر HBV داخل سلولی را مهار کند و فعالیت آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز (ALT و AST) را در سرم کاهش دهد تا در برابر آسیب کبدی محافظت کند [65]. ژائو و همکاران، فرآیند استخراج اولتراسونیک لنتینان را بهینه کردند. دو نوع پلی ساکارید، LEP-1 و LEP-2، با روش استخراج اولتراسونیک بهینه استخراج شدند. مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که هر دو پلی ساکارید فعالیت ضد ویروس هپاتیت B را نشان دادند [66].

تاثیر قارچ روی ویروس ویروس هپاتیت C (HCV)

تیم ماتسوهیسا دریافت که عصاره کشت جامد میسلیوم شیتاکه (MSCE) و جزء فعال اصلی آن لیگنین با وزن مولکولی کم (LM-lignin) می تواند ورود شبه ویروس HCV (HCVpv) را به سلول ها مهار کند و LM- لیگنین ورود HCVpv را در سلول ها مهار می کند. غلظت کمتر از MSCE [67]. نوعی کپسول Cordyceps militaris (CM) می تواند تکثیر RNA HCV را در شرایط آزمایشگاهی مهار کند. مطالعه بیشتر نشان داد که کوردیسپین جزء فعالیت اصلی CM anti-HCV است. اثر کوردیسپین به مهار فعالیت آنزیم پلیمراز NS5B مربوط می شود [68].

خرید قارچ شیتاکه

لینک دسترسی به متن کامل مقاله

https://www.mdpi.com/1420-3049/27/14/4457

 

 

مقالات مرتبط رو حتما ببینید