• قارچ  خشک :

نگهداری در جای خشک همانند بسیاری از خشکبار در منزل. مثلا آشپزخانه، کمد و… در هر ظرفی نگهداری تا دوماه. در مورد قارچ خشک شیتاکه در صورتی که بوی قارچ برای شما خوشایند نیست. میتوانید درون سینی یا آبکش ریخته و هفته ای یکبار در هوای آزاد سایه یا آفتاب به مدت چند ساعت دور از باد و باران قرار دهید.

  • قارچ  تازه :

روش اول :  قرار دادن در ظرف درباز یا ابکش و قرار دادن در یخچال حدکثر تا ده تا بیست روز (داخل بسته ارسالی ما نماند).

روش دوم :  اسلایس کردن و تفت ساده در روغن و سهمیه بندی روزانه قارچ و قرار دادن در فریز است.

 

راهنمای تفصیلی نگهداری از قارچ تازه شیتاکه به صورت بلند مدت :

پس از دریافت بسته قارچ سلفون ظرف را کاملا جدا کرده و قارچ ها را داخل سبد یا ابکش ریخته و داخل یخچال قرار دهید.

معمولا تا بیست روز یا یکماه میتوانید از آنها استفاده کنید. ترجیحا ابتدا قارچ های نازکتر را استفاده کنید و سپس قارچ های سفت. پس از بیست روز در صورتی که قارچ ها بدلیل کاهش رطوبت چروکیده شدند میتوانید اقدام به خشک کردن آنها نمایید. (همه مناطق کشور بجز استان های شمالی)

برای اینکار قارچ ها را به دو نیم و یا اسلایس نمایید، و سپس در محل خشک بصورت پخش شده قرار دهید تا خشک شوند.

قارچ شیتاکه تازه قدرت انبارداری بالایی دارد، درصورتی که داخل پلاستیک نگهداری نشود و در یخچال بتدریج رطوبت ان خارج شود خشک شده ولی فاسد نمیشود.

روش دوم نگهداری بلند مدت : قارچ ها را پس از دریافت اسلایس کرده و با روغن کمی تفت دهید، سپس به میزان مصرف روزانه یعنی ۵۰گرم درون ظروف یا … قرار داده و در فریزر قرار دهید‌ و تا ۶ماه قابل استفاده است.

لازم به ذکر است فرایندهایی مثل فریز کردن، خشک کردن، پختن و … هیچ تاثیری بر روی مواد موثره اصلی قارچ که جهت درمان و پیشگیری استفاده میشود ندارد. تنها ویتامین ها در اثر این فرایند ها تحت تاثیر قرار میگیرند که میتوان از سایر منابع تامین کرد.