تاثیر قارچ های داوریی روی زگیل تناسلی (مقاله جدید ۲۰۲۳)

در این بخش به ترجمه و بررسی مقاله جدیدی در موضوع تاثیر قارچ های داوریی روی زگیل تناسلی با عنوان { بررسی ترکیبات قارچی زیست فعال قارچ های دارویی منتخب و پتانسیل آنها در برابر HPV و سرطان مرتبط در انسان} می پردازیم ( تاثیر ماشمیکس روی زگیل تناسلی):

خلاصه مقاله تاثیر قارچ های داوریی روی زگیل تناسلی

قارچ‌های دارویی قرن‌هاست که به‌عنوان یک ابزار دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند و امروزه در پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف از جمله به عنوان مکمل درمان سرطان استفاده می‌شوند.

تخمین زده می شود که 14 تا 16 درصد از موارد سرطان در جهان ناشی از عوامل عفونی است. یکی از عوامل عفونی شناخته شده ای که منجر به سرطان می شود، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است.

ویروس HPV مسئول بیش از 99.7 درصد موارد سرطان دهانه رحم است و همچنین ممکن است در سرطان زایی واژن، فرج، آلت تناسلی، مقعد، رکتوم و اوروفارنکس نقش داشته باشد.

قارچ های دارویی برای زگیل تناسلی

عصاره قارچ Coriolus versicolor، یک قارچ دارویی از بازیدیومیست ها، از گلیکوپروتئین هایی به نام پلی ساکارید-K (PSK) و پلی ساکاروپپتید (PSP) تشکیل شده است که عمدتاً مسئول اثربخشی آن در مبارزه با انواع سرطان ها هستند. اثر مفید آن در توانایی آن در توقف مراحل مختلف چرخه سلولی، تعدیل ایمنی یا القای آپوپتوز نهفته است.

عصاره قارچ Coriolus versicolor می تواند بیان BCL-2 را کاهش دهد یا بیان ژن های سرکوب کننده تومور p53 را در رده های سلولی تومور پستان افزایش دهد. مهار تکثیر نیز با سلول‌های HeLa نشان داده شد، در حالی که ناهنجاری‌های سیتولوژی دهانه رحم در بیمارانی که به صورت موضعی از ژل واژن مبتنی بر Coriolus versicolor استفاده کردند، بهبود یافت.

خود عصاره Coriolus versicolor و همچنین ترکیب آن با قارچ دارویی دیگر، Ganoderma lucidum، منجر به بهبود پاکسازی HPV در بیماران HPV دهانه رحم یا دهان مثبت می شود. قارچ های دارویی نیز می توانند اثربخشی واکسیناسیون را افزایش دهند. این بررسی استفاده از قارچ های دارویی را به عنوان یک مکمل مناسب برای درمان بسیاری از سرطان ها یا پیش سرطانی ها، از جمله سرطان های ناشی از ویروس HPV، در نظر می گیرد. تاثیر ماشمیکس روی زگیل تناسلی

کلید واژه ها

HPV؛ دیسپلازی دهانه رحم؛ قارچ های دارویی، تاثیر قارچ های داوریی روی زگیل تناسلی، تقویت سیستم ایمنی بدن برای درمان زگیل تناسلی

1. مقدمه تاثیر قارچ های داوریی روی زگیل تناسلی

تخمین زده می شود که 14 تا 16 درصد از موارد سرطان جهانی ناشی از بیماری های عفونی است در حالی که عفونت های ویروسی مستمر مسئول بسیاری از آنها هستند [1]، برای مثال، ویروس های هپاتیت B و C در کارسینوم کبدی [2]. ویروس اپشتین بار در لنفوم بورکیت [3]؛ و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در سرطان های دهانه رحم، واژن، فرج، آلت تناسلی، مقعد، رکتوم و اوروفارنکس [4].

سرطان دهانه رحم چهارمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان در سراسر جهان است [5] و بیش از 99.7 درصد موارد ناشی از HPV است [6].

انواع HPV با توجه به پتانسیل سرطان زایی به چهار گروه با 12 نوع HPV پرخطر (hrHPV) طبقه بندی می شوند [7]. پس از اینکه DNA hrHPV به DNA سلول آلوده وارد شد، پروتئین های انکوژن HPV E6 و E7 سنتز می شوند. این انکوپروتئین‌ها باعث اختلال در عملکرد پروتئین‌های سرکوب‌کننده تومور می‌شوند که منجر به اختلال در تنظیم چرخه سلولی با تبدیل نئوپلاستیک بافت آسیب‌دیده می‌شود [8].

انواع 16 و 18 HPV عامل بیش از 70 درصد موارد سرطان دهانه رحم در سراسر جهان است. شایع ترین نوع انکوژنیک شناسایی شده HPV16 است و پس از آن HPV18، HPV31، HPV52 و HPV58 قرار دارند. به طور کلی، بیشترین شیوع عفونت HPV در زنان جوان‌تر است و بیشترین میزان بروز آن در سنین زیر 25 سال است. بروز با افزایش سن کاهش می یابد. چنین کاهشی در کشورهای در حال توسعه مشاهده نمی شود [9]

2. ویروس HPV در انسان

ویروس‌های پاپیلوما ویروس‌های کوچک، دایره‌ای و دو رشته‌ای DNA هستند. عفونت مداوم با انواع انکوژنیک ویروس پاپیلوما می تواند منجر به ایجاد ضایعات پیش سرطانی و بعداً به توسعه سرطان شود.

خانواده Papillomaviridae شامل 39 جنس است و HPV را می توان در پنج جنس یافت: آلفاپاپیلوماویروس، بتاپاپیلوماویروس، گاماپاپیلوما ویروس، موپاپیلوماویروس و نوپاپیلوماویروس. آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) HPV را بر اساس پتانسیل سرطان‌زایی به گروه‌هایی طبقه‌بندی کرد: گروه 1 برای انسان سرطان‌زا است، گروه 2A احتمالاً برای انسان سرطان‌زا است و گروه 2B احتمالاً برای انسان سرطان‌زا است [10].

سیزده نوع HPV متعلق به گروه های 1 و 2A مسئول 96 درصد موارد سرطان دهانه رحم هستند [11].

گروه 3 شامل انواع کم خطر HPV است. از میان بیش از 200 نوع شناخته شده، گروه های HPV 1 و 2A با پتانسیل انکوژنیک متعلق به جنس آلفاپاپیلوماویروس هستند، در حالی که عفونت HPV از جنس گاما و بتا باعث پاپیلوم های پوست می شود [12]. HPV می تواند باعث عفونت های غیر تناسلی (پوستی)، مخاطی یا آنوژنیتال یا اپیدرمودیسپلازی وروسیفورمیس شود. عفونت HPV می تواند منجر به سرطان حنجره، دهان، ریه و آنوژنیتال شود [13].

در سرتاسر جهان، HPV دومین عامل عفونی شایع سرطان پس از هلیکوباکتر پیلوری است. حدود 5 درصد از سرطان ها با HPV پرخطر مرتبط هستند.

80 درصد از جمعیت در طول زندگی خود با عفونت HPV مواجه می شوند، اما اکثریت آن ها بدون علائم بالینی عفونت را از بین می برند. از سوی دیگر، تقریباً تمام موارد سرطان دهانه رحم با عفونت HPV مرتبط هستند. شیوع عفونت HPV در بافت های تومور در مورد سرطان دهانه رحم و مقعد 90 درصد، در مورد بدخیمی های فرج و واژن 70 درصد و در موارد سرطان آلت تناسلی بیش از 60 درصد برآورد شده است. سرطان اوروفارنکس با مصرف تنباکو و الکل مرتبط است، اما 70 درصد آنها ممکن است با HPV مرتبط باشند [14]. جدول 1 این جزئیات را ارائه می دهد.

درصد بدخیمی ناشی از اچ پی وی در اندام های مختلف بدن

درصد بدخیمی ناشی از اچ پی وی در اندام های مختلف بدن و تاثیر ماشمیکس روی زگیل تناسلی

جدول 1. درصد بدخیمی های مرتبط با HPV و شیوع HPV [14،15].

3. انواع قارچ های دارویی و پتانسیل های زیستی آنها

سال هاست که قارچ به عنوان یک ابزار درمانی موثر در درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

به عنوان مثال، حدود 5300 سال پیش، مرد یخی از قارچ های آمادو (Fomes fomentarius (L.) Fr.) برای زنده ماندن در شرایط نامناسب کوه های آلپ ایتالیا استفاده کرد.

بقراط همچنین این قارچ را به عنوان یک درمان ضد التهابی قوی توصیف کرد.

در طرف دیگر جهان، اولین ساکنان آمریکای شمالی از قارچ پفکی (جنس Calvatia) برای بهبود زخم استفاده کردند [16].

مردم آسیا نیز قرن هاست که از قارچ به عنوان یک ابزار دارویی استفاده می کنند. امروزه قارچ های دارویی در کشورهای شرقی به عنوان یک داروی کمکی برای درمان سرطان مورد تایید قرار گرفته اند. گونه های رایج مورد استفاده عبارتند از Ganoderma lucidum (Curtis) P. Karst، Lentinus edodes (Berk.) Singer، و Trametes versicolor (L.) Lloyd که به آن Coriolus versicolor یا دم بوقلمون نیز می گویند. تاثیر ماشمیکس روی زگیل تناسلی نیز بررسی شده است.

قارچ های دارویی در سایر نقاط جهان نیز استفاده می شوند، اما به عنوان مثال در ایالات متحده، آنها به عنوان مکمل های غذایی استفاده می شوند و به عنوان غذا استفاده می شوند، نه دارو. تاثیر قارچ های داوریی روی زگیل تناسلی

تولید برای مکمل های غذایی کنترل نمی شود، بنابراین نمی توان تضمین کرد که یک محصول حاوی مواد ذکر شده در برچسب است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) این مکمل های غذایی را به عنوان درمان برای هر بیماری پزشکی در نظر گرفته است [17].
بسیاری از کشورها در نظارت بر نحوه نگهداری قارچ‌های دارویی و اجزای آن کوتاهی می‌کنند، که می‌تواند منجر به کاهش محتوای آن، کمبود اجزای مؤثر در مکمل‌های فروخته‌شده یا حتی جایگزینی اجزای مؤثر با سایرین شود که می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر سلامت انسان داشته باشد. .

با توجه به این واقعیت که عصاره قارچ ممکن است حاوی طیف وسیعی از ترکیبات فعال زیستی قابل اثبات یا بالقوه باشد، نظارت بر اثربخشی مکمل های فروخته شده دشوار است. تعیین دوز دقیق ماده ای که اثر مفید آن بر سلامت انسان می تواند در یک مطالعه گنجانده شود، چالش برانگیز است. بنابراین، اثبات اثربخشی قارچ های دارویی دشوار است. با این حال، علیرغم کمبود شواهد، تأثیر مفید آنها بر سلامت انسان برای مدت طولانی شناخته شده است [18].
بسیاری از ترکیبات زیست فعال مانند پلی ساکاریدها، پروتئین ها، چربی ها، مواد معدنی، گلیکوزیدها، آلکالوئیدها، روغن های فرار، ترپنوئیدها، توکوفرول ها، فنول ها، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، فولات ها، لکتین ها، آنزیم ها و اسکوربیک و اسیدهای آلی در قارچ و سین یافت می شوند.

برای بیش از 100 عملکرد دارویی از مهمترین این عملکردها می توان به اثرات آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی، ضد دیابتی، ضد حساسیت، تعدیل کننده سیستم ایمنی، ضد کلسترول خون، ضد ویروسی، ضد باکتریایی، ضد انگلی، ضد قارچی، سم زدایی، ضد التهابی و محافظ کبد اشاره کرد [19].

قارچ‌های دارویی عمدتاً به‌عنوان مکمل‌های غذایی یا غذاهای کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما پتانسیل آن‌ها به عنوان دارو برای طب سنتی و/یا مبتنی بر شواهد است. مهم ترین گونه های قارچ ذکر شده در تحقیقات عبارتند از G. lucidum، C. versicolor، Lentinula edodes (Berk.) Pegler، Agaricus brasiliensis (Wasser et al.)، Cordyceps sinensis (Berk.) Sacc.، Grifola frondosa (Dicks.) Gray. ، Hericium erinaceus (Bull.: Fr.) Pers.، و دیگران [20].

4. مکانیسم تکثیر سلولی و تقویت سیستم ایمنی بدن

اثربخشی پلی ساکاریدهای C. versicolor به خوبی مستند شده است. مطالعات متعددی اثربخشی C. versicolor را در مبارزه با انواع سرطان ها نشان داده است که عمدتاً از پلی ساکاروپپتید (PSP) و پلی ساکارید K (PSK) به نام کرستین استخراج شده از این قارچ استفاده می شود. آنها ثابت کرده اند که در درمان سرطان تخمدان [21]، دهانه رحم [22]، پروستات [23]، روده بزرگ [24]، ریه [22] و سینه [25] و همچنین در مبارزه با سرطان خون [26] مفید هستند. ] و سایر سرطان ها.

ادامه این بخش ترجمه نشده است بدلیل تخصصی بودن و غیر کاربردی بودن. تاثیر ماشمیکس روی زگیل تناسلی

5. مکانیسم خواص ضد HPV و پشتیبانی واکسیناسیون

بیماران مبتلا به تغییرات پیش سرطانی دهانه رحم نیز می توانند از استفاده از محصولات C. versicolor بهره مند شوند. یک مطالعه ، اثربخشی ژل واژینال مبتنی بر C. versicolor را در 183 زن پرخطر HPV مثبت با سیتولوژی طبیعی یا غیرطبیعی ارزیابی کرد. بیماران به مدت سه ماه از ژل واژینال استفاده کردند و پس از شش ماه آزمایش HPV DNA انجام شد. منفی بودن HPV در 67 درصد از بیمارانی که از ژل استفاده کردند در مقابل 37.2 درصد از گروه کنترل تایید شد. علاوه بر این، بهبود سیتولوژی در 78.5 درصد از بیماران تحت درمان در مقابل 37.7 درصد از گروه کنترل مشاهده شد [56].

مطالعه دیگری بر روی 91 زن HPV مثبت با ضایعات پاپ اسمیر درجه پایین انجام شد. پاپ اسمیر نرمال سه ماه پس از درمان در 78 درصد از بیماران گروه تحت درمان انجام شد، در حالی که این میزان در گروه کنترل 8/54 درصد بود. در ویزیت های شش ماهه خود، گروه پرخطر HPV 62.5% پاکسازی HPV را در افرادی که ژل استفاده می کردند در مقابل 40% در گروه کنترل نشان دادند [57]. هر دو مطالعه بهبود سیتولوژی و پاکسازی HPV بالاتری را در بیمارانی که از ژل واژینال مبتنی بر C. versicolor استفاده کردند نشان دادند.

اثر C. versicolor بر پاکسازی HPV نیز برای عفونت HPV دهان تایید شد. 61 بیمار برای ژنژیویت سواب دهانی گرفتند و از نظر HPV16 یا HPV18 مثبت بودند. آنها کپسول های حاوی عصاره میسلیا از قارچ های پزشکی Laetiporus sulphureus (Bull.) Murrill و ترکیبی از عصاره های T. versicolor و G. lucidum را به مدت دو ماه مصرف کردند. HPV در 87.8٪ از بیمارانی که T. versicolor و عصاره G. lucidum مصرف کردند پاک شد در حالی که تنها در 5٪ از بیماران تحت درمان با L. sulphureus پاک شد [58].

سیستم ایمنی یکی از سیستم های اساسی برای حفظ هموستاز و دفاع از آن در برابر عوامل محیطی است. ارگانیسم‌ها، مولکول‌ها یا بخش‌هایی از مولکول‌ها آنتی‌ژن‌هایی را نشان می‌دهند که سیستم ایمنی آن‌ها را تشخیص می‌دهد و پاسخ ایمنی را تحریک می‌کند. پاسخ ایمنی پس از تعامل بین آنتی ژن و گیرنده تحریک می شود، در حالی که مکانیسم های ایمنی ذاتی اولین درگیر در واکنش های دفاعی هستند [54].

ادامه این بخش ترجمه نشده است بدلیل تخصصی بودن و غیر کاربردی بودن. تاثیر ماشمیکس روی زگیل تناسلی

6. مکانیسم خواص ضد سرطانی

مطالعه آزمایشگاهی فعالیت ضد توموری C. Versicolor PSK اثر آن را بر رده‌های سلولی مختلف تومور، از جمله سلول‌های آدنوکارسینومای دهانه رحم انسان (HeLa) ارزیابی کرد. رده های سلولی تومور با PSK یا در محیط به تنهایی کشت داده شدند. مهار تکثیر در رده های سلولی تومور نشان داده شد. در مورد سلول های HeLa، نرخ مهار (57٪)، در ارتباط با کنترل، در غلظت پایین تر PSK (50 میکروگرم / میلی لیتر در مقابل 100 میکروگرم / میلی لیتر) بالاتر بود.

تجزیه و تحلیل توزیع فاز چرخه سلولی تجمع نسبی سلول‌های HeLa در فاز G0/G1 و کاهش تعداد سلول‌ها در فاز S و فاز G2/M را نشان داد. در سلول های سرطان معده انسان، کاسپاز-3 پروتئاز فعال قابل تشخیص در 36 درصد از سلول های تحت درمان با PSK وجود داشت. این اثر در سلول های HeLa یافت نشد [70]. کنژویچ و همکاران اثر ضد توموری C. versicolor را بر روی سلول های HeLa نشان داد [71].

این کار تأثیر قوی‌تری از عصاره‌های میسلیوم نسبت به عصاره بازیدیوکارپ بر روی HeLa، سرطان کولون انسانی و رده‌های سلولی آدنوکارسینوم ریه انسان نشان داد. سلول های HeLa حساس ترین به عصاره ها بودند [71].

G. lucidum یک قارچ دارویی است که در چین با نام lingzhi و در ژاپن به reishi شناخته می شود. سال هاست که در طب سنتی چینی به دلیل اثرات مفید فراوان آن بر سلامت انسان استفاده می شود [72].

در میان مزایای دیگر، از آن به عنوان یک درمان کمکی جایگزین برای سرطان استفاده شده است [73]. G. lucidum از چندین جزء تشکیل شده است. پلی ساکاریدها و تری ترپن ها مسئول اثر ضد توموری آن هستند [74،75]. پلی ساکاریدهای متشکل از α/β-گلوکان ها، گلیکوپروتئین ها و هتروپلی ساکاریدهای محلول در آب با مکانیسم های مختلف اثرات ضد توموری نشان می دهند. اینها شامل تعدیل ایمنی و آنتی اکسیداسیون، و همچنین عملکردهای ضد تکثیر، پرو آپوپتوز و ضد رگ زایی است [76،77].

عصاره G. lucidum همچنین فعالیت ضد توموری را در سلول های سرطان دهانه رحم نشان داد، به ویژه با مهار تکثیر و القای آپوپتوز. عصاره های آبی از نمونه های چینی و مکزیکی G. lucidum با سلول های سرطانی HeLA، SiHa و C-33A انکوبه شدند. مهار تکثیر در تمام رده های سلولی آزمایش شده تایید شد. سلول های SiHa تیمار شده با G. lucidum از مکزیک بالاترین اثر سیتوتوکسیک را نشان دادند. تجزیه و تحلیل اثرات 320 میکروگرم بر میلی لیتر عصاره آبی این قارچ بر چرخه سلولی، توقف چرخه سلولی در فاز G2/M در سلول های سرطانی HeLa و C-33A را نشان داد در حالی که سلول های SiHa چرخه سلولی را در فاز G0 متوقف کردند.

مهار رشد ناشی از G. lucidum سلول های تبدیل شده توسط HPV را می توان از طریق آپوپتوز به دست آورد. سلول های HeLa، SiHa و C-33A تیمار شده با این عصاره، تشکیل نردبان DNA را نشان دادند، بنابراین اثر ضد توموری G. lucidum ممکن است با القای آپوپتوز نیز ایجاد شود [78].
علاوه بر پلی ساکاریدها، تری ترپنوئیدها نیز در اثر ضد توموری G. lucidum نقش دارند. در یک مطالعه، جداسازی عصاره غنی شده با تری ترپنوئید انجام شد و تری ترپنوئیدهای منفرد گانولوسیدیک اسید E، لوسیدومول، گانودرمانونتریول، 7-oxo-ganoderic اسید Z، 15-هیدروکسی-گانودریک اسید S و گانودریک اسید DM به دست آمد. اثرات سیتوتوکسیک این تری ترپنوئیدها بر روی سه رده سلولی تومور، از جمله سلول های HeLa مورد آزمایش قرار گرفت.

هر شش تری ترپنوئیدهای جدا شده قادر به کاهش رشد سلولی بودند در حالی که 15-هیدروکسیل-گانودریک اسید S بیشترین سمیت سلولی را در سلول های HeLa نشان داد. هر شش تیمار ترکیبی تجمع زیر G1 را در سلول‌های HeLa نشان دادند [79]. هنگامی که در فرآیند آپوپتوز است، مسیر اعدام با برش کاسپاز-3 آغاز می شود. تخریب DNA کروموزومی در حالی رخ می دهد که مولتیمرهای DNA تکه تکه شده به بیرون از سلول نشت می کنند. این منجر به کاهش محتوای DNA در سلول ها می شود که با رنگ آمیزی خاص قابل تشخیص است. این سلول های آپوپتوز توسط یک جمعیت زیر G0/G1 نشان داده می شوند [80].

به این ترتیب القای آپوپتوز توسط G. lucidum triterpenoids در سلول های HeLa مشاهده شد [79]. عملکرد سرکوب کننده تومور PSK در C. versicolor مشابه اثر پلی ساکاریدهای G. lucidum است، همانطور که در موش های حامل تومور دهانه رحم نشان داده شده است. پس از درمان با پلی ساکارید G. lucidum هیدرولیز شده آنزیمی، کاهش بیان Bcl-2 و COX-2 و افزایش بیان Bax و کاسپاز-3 بریده شده را نشان دادند [81].
جین و همکاران [82] همچنین اثر ضد توموری پلی ساکارید G. lucidum را بر سلول های سرطان دهانه رحم نشان داد. پلی ساکارید موجود در این قارچ باعث ارتقای آپوپتوز سلول های سرطانی دهانه رحم و کاهش توانایی تهاجم و مهاجرت آنها می شود. تجزیه و تحلیل سنجش وسترن بلات این سلول ها بیان بالاتری از پروتئین های پرو آپوپتوز Bax و کاسپاز-3 و بیان کمتر پروتئین ضد آپوپتوز Bcl-2 را نشان داد [82]. تاثیر ماشمیکس روی زگیل تناسلی

فسفوریلاسیون پروتئین STAT5 با شدت نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه رحم (CIN) افزایش یافت در حالی که سطوح بالاتری از STAT5 فسفریله شده در سلول های سرطانی مثبت HPV16 و HPV18 نسبت به سلول های سرطانی HPV منفی مشاهده شد [83]. انکوپروتئین E6 HPV باعث فسفوریلاسیون STAT5 و STAT3 فعال کننده JAK2 می شود. افزایش شدت CIN نیزفعال شدن هر دو این پروتئین ها را افزایش می دهد. رابطه مخالف نیز توضیح داده شده است، جایی که خاموش شدن STAT5 و STAT3 منجر به کاهش بیان انکوپروتئین های ویروسی E6 و E7 می شود [84]. جین و همکاران [82] کاهش بیان فسفریله-JAK و فسفریله-STAT5 را در سلول های سرطان دهانه رحم، که با پلی ساکارید G. Lucidum درمان شدند، ثابت کردند [82].
یکی دیگر از قارچ های دارویی Cordyceps sinensis (Berk.) Sacc. در طب سنتی چین برای پیشگیری یا درمان بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان استفاده می شود. یک مطالعه اثر مفید آن را در سرطان دهانه رحم در موش توصیف کرد [85]. در این کار، از C. sinensis غنی شده با سلنیوم استفاده شد، زیرا سلنیوم تجویز شده به حیوانات آزمایشگاهی اثر محافظتی در برابر تشکیل تومور نشان می دهد [86]. این مطالعه بقای قابل توجهی را در حیوانات دریافت کننده C. sinensis غنی شده با سلنیوم در مقایسه با حیواناتی که فقط سلنیوم یا C. sinensis دریافت کردند، نشان داد. کمترین زمان بقا در گروه بدون درمان مشاهده شد [85].
قارچ های دارویی همچنین می توانند درمان سرطان شناسی را بهبود بخشند، نه تنها با اثرات خود، بلکه با افزایش اثرات رادیوتراپی یا خود شیمی درمانی. Pleurotus ostreatus (Jacq.) P. Kumm. به طور گسترده در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و در اصلاح فرآورده های گوشتی به عنوان یک ماده جدید استفاده می شود [87]. پراکسید ارگوسترول جدا شده از P. ostreatus با افزایش دوز خود، از دست دادن زنده ماندن در رده های سلولی گردن رحم HeLa و CaSki را نشان داد. این کار نشان می دهد که ارگوسترول پراکسید جدا شده از P. ostreatus می تواند به عنوان یک حساس کننده پرتو در درمان سرطان دهانه رحم عمل کند [88].

سلول های سرطانی ریه که با قارچ دارویی دیگری به نام Lentinus squarrosulus Mont. پیش تیمار شده بودند، آپوپتوز ناشی از سیس پلاتین را نشان دادند. برخی از سیگنال‌های پایین‌دست، که منجر به تغییرات در بیان Bax، Blc-2، و p53 می‌شوند، سطوح بالاتر آپوپتوز را در سلول‌های سرطانی ریه که با پپتید L. squarrosulus از قبل انکوبه شده بودند، نشان دادند. این نشان می دهد که استفاده از این قارچ دارویی ممکن است مکمل مناسبی برای شیمی درمانی با سیس پلاتین در درمان سرطان ریه باشد [89].

ادامه این بخش ترجمه نشده است بدلیل تخصصی بودن و غیر کاربردی بودن.

7. قارچ های دارویی منتخب و ترکیبات زیست فعال

کمپلکس پلی ساکارید-پروتئین (PSPC) یک هتروپلیمر جدا شده از کشت M. lobayensis است. این یک پلی ساکارید متصل به پروتئین است که بخش پروتئین آن عمدتاً از اسیدهای آمینه اسیدی مانند اسیدهای آسپارتیک و گلوتامیک تشکیل شده است [62]. علاوه بر این، عصاره آبی P. ferulae بلوغ و تولید سیتوکین را بهبود می بخشد. این عصاره تاثیر ماشمیکس روی زگیل تناسلی تکثیر سلول های CD8+ T و ارائه آنتی ژن از طریق سلول های دندریتیک را افزایش می دهد [53].

علاوه بر این، پروتئین اصلی F. velutipes یک پروتئین استیله شده متشکل از 114 باقیمانده اسید آمینه است که شبیه به ترکیبات زیست فعال G. lucidum است [69]. به طور خاص، پراکسید ارگوسترول P. ferulae منجر به از دست دادن زنده ماندن رده های سلولی گردن رحم HeLa و CaSki با توجه به دوز آن در شرایط آزمایشگاهی می شود و ممکن است به عنوان یک حساس کننده پرتودرمانی در درمان سرطان دهانه رحم موثر باشد [88].

علاوه بر این، پپتیدهای خالص شده از عصاره های آبی L. squarrosulus سمیت سلولی ناشی از سیس پلاتین را در سرطان ریه انسان افزایش می دهد [89]. جنس Cordyceps از ترکیبات زیادی مانند پروتئین ها، پپتیدهای حلقوی، پلی آمین ها، نوکلئوزیدها، پلی ساکاریدها و استرول ها تشکیل شده است، در حالی که ترکیبات فعال زیستی اصلی نوکلئوزیدهای کوردیسپین و آنالوگ های آن، پلی ساکاریدها و استرول ها هستند [90]. جدول 2 نمای کلی از این ترکیبات را ارائه می دهد.

مواد موثره قارچ های دارویی برای زگیل تناسلی

مواد موثره قارچ های دارویی برای زگیل تناسلی

جدول 2. ترکیبات زیست فعال، کارایی و خوراکی قارچ های دارویی منتخب.

8. نتیجه گیری تاثیر قارچ های داوریی روی زگیل تناسلی

قارچ های دارویی هزاران سال است که در طب سنتی بسیاری از کشورها به دلیل اثرات درمانی و پیشگیرانه ای که بر بیماری های مختلف دارند استفاده می شود. امروزه تعدادی از  اجزای عملکردی قارچ ها تاثیر ماشمیکس روی زگیل تناسلیدر مبارزه با بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان می پردازند. در مورد سرطان دهانه رحم، اثرات مفید قارچ های دارویی در جلوگیری از پیشرفت بیماری، عمدتاً به دلیل توقف چرخه سلولی و القای آپوپتوز، به اثبات رسیده است.

در مورد ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم، افزایش کلیرانس HPV و بهبود سیتولوژی دهانه رحم در بیمارانی که از ژل واژینال در طول دوره انتظار مراقب استفاده می کردند، نشان داده شد. به نظر می رسد قارچ های دارویی مکمل مناسبی برای درمان بسیاری از انواع سرطان هستند و بیماران مبتلا به پیش سرطانی های تشخیص داده شده نیز می توانند از استفاده از آن بهره مند شوند. تاثیر قارچ های داوریی روی زگیل تناسلی تاثیر گانودرما روی زگیل تناسلی تاثیر ماشمیکس روی زگیل تناسلی زنان و مردان

لینک مقاله تاثیر قارچ های داوریی روی زگیل تناسلی

https://www.mdpi.com/2075-1729/13/1/244

برخی از کلمات کلیدی مقاله

 پرسش و پاسخ های کاربردی درباره اچ پی وی, درمان اچ پی وی زنان, هر آنچه باید در رابطه با اچ پی وی بدانید,‌ درمان جدید اچ پی وی,‌ واکسن جدید اچ پی وی,‌ یافته های جدید در مورد اچ پی وی,‌ اچ پی وی در دختران باکره چگونه درمان, بهترين درمان اچ پی وی, آیا اچ پی وی راه ابتلا غیرجنسی هم دارد؟,  سوالات رایج در مورد واکسن پاپیلوما ویروس انسانی(اچ پی وی), از کجا بفهمیم آیا به اچ پی وی دچار شدیم یا نه؟, متخصص درمان اچ پی وی, چگونگی پیشگیری از ابتلا به اچ پی وی, تاثیر ماشمیکس روی زگیل تناسلی

انواع روش های درمان اچ پی وی, موثرترین روش درمان اچ پی وی چیست؟,‌ درمان قطعی اچ پی وی در زنان کمتر از چند دقیقه, بهترین درمان قطعی بیماری اچ پی وی,  روش موثر در درمان خانگی اچ پی وی, درمان اچ پی وی, درمان خانگی اچ پی وی, درمان قطعی اچ پی وی, عکس واضح از اچ پی وی زنان, اچ پی وی مردان, تشخیص اچ پی وی, اچ پی وی در زنان, شکل اچ پی وی, اچ پی وی خفیف,