رفع قطعی عفونت قارچی با کمک قارچ های دارویی

رفع قطعی عفونت قارچی با کمک قارچ های دارویی

برای بررسی رفع قطعی عفونت قارچی می توان اشاره کرد که علی رغم تصور که چون کاندیدا و قارچ های دارویی هر دو قارچ هستند و لذا کاندیدا تشدید میشه چیزه درستی نیست. بلکه کاملا با هم متفاوت هستند. شبیه کرم و پرنده، هر دو حیوان هستند اما

درمان با فرآورده های قارچی

تحقیقات نشون داده که برخی قارچ ها ترکیبات ضد کاندیدا تولید می کنند. اگرچه قارچ ها و محصولات قارچی جزو درمان های استاندارد برای کاندیدیازیس یا عفونت قارچی نیستند، برخی از گونه های قارچ پتانسیل را نشان می دهند. این بدان معنا نیست که استفاده از محصولات قارچ به جای درمان های استاندارد ایده خوبی نیست.

این بدان معناست که فرآورده های قارچی ممکن است روزی به درمان های استاندارد تبدیل شوند و در این بین می توانند به عنوان یک تیمار تجربی ثانویه یا تکمیلی مورد استفاده قرار گیرند. همیشه مهم است که به پزشک خود بگویید چه مکمل هایی و چرا مصرف می کنید، بنابراین پزشک تصویر کامل و دقیقی از سلامت شما داشته باشد.

رفع قطعی عفونت قارچی با کمک قارچ های دارویی

 

روش مصرف قارچ های دارویی

دو راه ممکن وجود دارد که مصرف قارچ یا عصاره ی آن ممکن است برای رفع قطعی عفونت قارچی کمک کند. یکی این است که قارچ‌ها ممکن است بتوانند مشکلات پایه ای بدن را که احتمال ابتلا به کاندیدیازیس را افزایش می‌دهند، برطرف کنند – برای مثال، برخی از قارچ های دارویی  دیابت را رفع و سیسم ایمنی بدن را توقیت می کنند.

اما بسیاری از گونه‌های قارچ دارای خواص ضد قارچی هستند و می‌توانند مستقیماً برای کاهش جمعیت بیش از حد کاندیدا استفاده شوند. به عنوان مثال، گانودرما (Ganoderma lucidum) ماده فعال ضد کاندیدا است که در آزمایش‌ات اثربخشی نشان داده است [v].

تاثیر قارچ های دارویی روی کاندیدا

در مطالعه دیگری، یک عصاره گانودرما در از بین بردن  دو گونه کاندیدا مؤثر بود[vi]. حداقل یک مطالعه بالینی اولیه نشان داد که عصاره ریشی در برابر کاندیدیازیس در بیماران بستری در بیمارستان موثر است[vii]. و رفع قطعی عفونت قارچی با کمک قارچ های دارویی تضمین می کند. دم بوقلمون (Trametes versicolor) نیز در آزمایشات آزمایشگاهی کاندیدا را می کشد، اما نه به اندازه داروهای استاندارد[viii].

قارچ یال شیر

یک ماده استخراج شده از یال شیر (Hericium erinaceus) رشد کاندیدا را در یک محیط آزمایشگاهی مهار کرد[ix]. عصاره های شیتاکه (Lentinula edodes) نیز کاندیدا را در یک محیط آزمایشگاهی فقط در غلظت بالا از بین برد [x]. مطالعه دیگری نشان داد که شیتاکه  از رشد کاندیدا جلوگیری می کند[xi].

قارچ های دارویی توصیه شده برای درمان کاندیدا :

افرادی که از رشد بیش از حد کاندیدا رنج می برند اغلب سیستم ایمنی ضعیفی دارند زیرا مقادیر زیادی محصولات جانبی سمی در بدن آزاد می شود.

آن ها همچنین اغلب دارای درجات مختلفی از التهاب روده و نفوذپذیری روده هستند که می تواند منجر به اختلال و نقص سیستم ایمنی شود.

تحقیقات گسترده نشان داده است که بتا گلوکان ها، قندهای با زنجیره بلند موجود در قارچ های دارویی می تواند برای رفع قطعی عفونت قارچی موثر باشد.

  • به عنوان محرک های ایمنی در بدن عمل می کنند
  • کمک به فعال سازی ماکروفاژها،
  • افزایش تولید سلول های NK،
  • اثرات تغذیه ای و درمانی قدرتمندی را ارائه می دهد.

ماکروفاژ چیست؟

ماکروفاژ زمانی فعال می شوند که گلبول‌های سفید خون شروع به خوردن و هضم زباله‌های سلولی، میکروب‌ها، مواد سمی و هر چیز دیگری که می‌تواند در بدن مضر باشد، می‌شود. قارچ دارویی گانودرما منبعی غنی از بتا گلوکان های تقویت کننده سیستم ایمنی است، که نوعی پلی ساکارید موجود در دیواره سلولی قارچ ها می باشد. همچنین ثابت شده است که ریشی قوی ترین قارچی است که می تواند ماکروفاژها را تحریک کند. و برای رفع قطعی  عفونت قارچی از آن استفاده می کنند.

قارچ های شیتاکه و گانودرما با داشتن مقادیر بالایی از بتا گلوکان،  برای افرادی که با کاندیدیازیس / رشد بیش از حد کاندیدا سر و کار دارند بسیار مفید هستند.

این عفونت چگونه ایجاد می شود ؟

قارچ های دارویی قرن هاست که برای تقویت ایمنی و کمک به جلوگیری از عفونت ها و برای رفع قطعی عفونت قارچی استفاده می شود. عفونت کاندیدا شایع است و توسط یک ماده مخمر مانند که مربوط به قارچ است ایجاد می شود. کاندیدا آلبیکنس یک قارچ مخمر مانند است که به طور طبیعی در دستگاه گوارش شما ساکن است. به طور معمول با سایر باکتری ها و مخمرها در داخل و روی پوست و غشاهای مخاطی بدون ایجاد مشکل در تعادل زندگی می کند. بنابراین، شما کاندیدا را نمی گیرید – در حال حاضر وجود دارد.

عوامل ایجاد کاندیدا

تعدادی از عوامل می توانند باعث عفونت قارچی شوند. یکی از راه های رفع عفونت قارچی با قارچ های دارویی این است که به این نکات توجه شود. یکی از این موارد زمانی است که تعدادی از میکروارگانیسم‌های مفید (پروبیوتیک) که معمولاً تعداد کاندیدا را کاملاً کنترل می‌کنند، نمی‌توانند تعداد رو به افزایش میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا (بیماری) را کنترل کنند.

رشد عفونت قارچی

عفونت قارچی در نواحی گرم و مرطوب بدن (تناسلی و دهان) رشد می کند و علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
• بوی مخمر، ترشحات واژن/ ضایعات سفید رنگ
• قرمزی، خارش و تورم در نواحی آسیب دیده
• آمیزش جنسی دردناک و/یا ادرار 1.

راه های جلوگیری از کاندیدا

علاوه بر خوردن یک رژیم غذایی سالم که قند پایینی دارد، برخی از کارشناسان رژیم غذایی عاری از غذاهای حاوی مخمر را نیز توصیه می کنند. نان های مخمر شده و اسپری های حاوی مخمر و الکل. در حالی که برخی از کارشناسان توصیه می کنند از مصرف قارچ اجتناب کنید (زیرا قارچ ها با مخمرها ارتباط نزدیکی دارند)، هیچ دستورالعمل غذایی مورد توافق جهانی وجود ندارد، و اینکه اگر کاندیدا دارید یا مستعد ابتلا به عفونت کاندیدا هستید، می توانید قارچ بخورید یا خیر، یک منطقه خاکستری است. اما قارچ های دارویی ممکن است موضوع متفاوتی باشد.

قارچ سوپرمارکتی – در منو یا خاموش؟

بحث های زیادی در مورد اینکه آیا قارچ ها رشد بیش از حد کاندیدا را تغذیه می کنند یا خیر وجود دارد.
برخی معتقدند که قارچ ممکن است رشد مخمر کاندیدا را تشویق کند. از آنجایی که آنها از خانواده قارچ ها هستند، تصور می شود که ممکن است با میکروارگانیسم های کاندیدا واکنش متقابل داشته باشند. به عبارت دیگر، طبق گفته دکتر ایمی مایرز MD3، از آنجایی که ماهیت آنها تا حدودی شبیه هستند، بدن و سیستم ایمنی شما ممکن است آن ها را گیج کنند و فکر کنند که کاندیدا هستند.

نتیجه

دکتر مایرز می‌افزاید، بنابراین نتیجه می‌تواند واکنشی باشد که باعث التهاب می‌شود، زیرا سیستم ایمنی تلاش می‌کند تا تهدید درک شده را خنثی کند. برخی دیگر پیشنهاد می کنند که قارچ جدیدی که وارد روده می شود ممکن است با کاندیدا برای غذا رقابت کند. با این حال، آنچه ما می دانیم این است که نوع قارچ هایی که در قفسه های سوپرمارکت خود پیدا می کنید با انواعی که برای اهداف دارویی استفاده شده اند (به غیر از انواع شیتاکه و صدف) متفاوت است.

بنابراین، قارچ هم زده یا بدون قارچ؟ خوب، ممکن است بخواهید از مصرف قارچ های رژیمی اجتناب کنید، اما قارچ های دارویی را برای تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت در نظر بگیرید. از این طریق رفع عفونت قارچی با قارچ های دارویی حاصل می شود.

More about medicinal mushrooms
Fungi are not exactly plants and or animals. And, they have evolved to protect themselves against bacteria and moulds. These antimicrobial properties are one reason they have been used for centuries especially in traditional Chinese and Japanese medicines. Medicinal mushrooms contain amino acids, calcium, zinc, selenium, magnesium, and B vitamins including folate.

They are also low in sugar, provide prebiotics and so support the formation of healthy probiotic bacteria. Some of their active constituents modulate or optimise immune function. Certain mushrooms even have antifungal benefits including anti-yeast activity against candida4.

More about medicinal mushrooms

For example, the medicinal mushroom Ganoderma lucidum (reiishi), has adaptogenic properties (which means that it helps your body to adapt to and cope with stress) and can support the immune system. Grifola frondosa (maitake), Trametes versicolour (turkey tail) and Cordyceps sinensis (caterpillar mushroom) have been used for their immune-supporting properties also. Lentinula edodes (shiitake), Pleurotus ostreatus (oyster) and Flammulina velutipes (enoki) mushrooms have also been used for medicinal purposes – as well as taste!

More about medicinal mushrooms

Cooking converts the complex carbohydrates in mushrooms into simple sugars, and raises their glycaemic load, although it does free up the antioxidant levels. If you are looking for something more specific, there are a number of commercially available mushroom products through health-food stores that are worth exploring.

Plus, you might also want to consider incorporating probiotic foods into the diet, such as yoghurt, sauerkraut and kefir, or taking a probiotic to reintroduce beneficial probiotic bacteria into the gut as this may help to balance flora.Talk to your doctor if you think you may have candida in order to rule out conditions that may result in similar symptoms, or whether prescribed medicines may be affecting candida infection. If you are at all worried and/or symptoms persist, see your healthcare professional.

To find a practitioner in your area, go to our Find a practitioner page!

References:

[i]       (n.d.). What is Candidiasis? WebMD website, accessed March 1, 2021

[ii]      Frothingham, S., Moyer, N. (2018). Anal Yeast Infection.

[iii]     (n.d.). Antifungal Resistance. Centers for Disease Control and Prevention

[iv]     Bauer, B.A. (n.d.). What Is a Candida Cleanse Diet and What Does It Do? Mayo Clinic

[v]      Nayak, A., Nayak, R. N., Bhat, K. (2010). Antifungal Activity of a Toothpaste Containing Ganoderma lucidum against Candida albicans—an in-Vitro Study. Journal of International Oral Health 2(2).

References

[vi]     Bhardwaj, A., Gupta, P., Kumar, N., Mishra, J., Kumar, A., Rakhee, R., Misra, K. (2017). Lingzhi or Reishi Medicinal Mushroom, Ganoderma lucidum (Agaricomycetes), Inhibits Candida Biofilms: A Metabolomic Approach.     International Journal of Medicinal Mushrooms 19(8).

[vii]    Chabavizadeh, J., Sadeghi, M., Chadeganipour, M., Ghahri, M., Dehghan, P., Mahaki, B. (2017). The Antifungal Effects of Alcoholic Extract of Ganoderma lucidum on Candida Isolates. Medical Mycology: Open Access

[viii]   Knežević, A., Stajic, M., Sofrenić, I., Stanojković, T., Milanovanović, I., Tešević, V., Vukojević, J. (2018). Antioxidative, Antifungal, Cytotoxic and Antineurodegenerative Activity of Selected Trametes Species from Serbia. PloS ONE 13(8).

[ix]     Song, X., Gaascht, F., Schmidt-Dannert, C., Salomon, C. (2020). Discovert of Antifungal and Biofilm Preventative Compounds from Mycelial Cultures of a Unique North American Hericium sp. Fungus. Molecules 25(4): 963.

[x]      Kitzberger, C. S. G., Smania Jr., A., Rozangeia, P. C., Ferreira, S. R. S. (2007). Antioxidant and Antimicrobial Activities of Shitake (Lentinula edodes) Extracts Obtained by Organic Solvents and Supercritical Fluids. Journal of Food Engineering80: 631–638.

[xi]     De Souza, P. E., Sayuri, M. C., de Gisele, N., Paccola, L. (2001). Antagonistic Effect of Edible Mushroom Extract on Candida albicans Growth. Brazilian Journal of Microbiology 32(3)

References
1. Mayo Clinic. Yeast infection (vaginal). https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/yeast-infection/symptoms-causes/syc-20378999
2. Muthukumaran Jayachandran,1 Jianbo Xiao,2, and Baojun Xu1, A Critical Review on Health Promoting Benefits of Edible Mushrooms through Gut Microbiota. Int J Mol Sci. 2017 Sep; 18(9): 1934. Published online 2017 Sep 8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5618583/
3. Nine foods to ditch if you have candida. Dr Amy Myers MD. https://www.amymyersmd.com/2016/07/9-foods-to-avoid-if-you-have-candida/
4. Mushroom Biology and Mushroom Products. Proceedings of the Sixth International Conference on Mushroom Biology and Mushroom Products 29th September – 3rd October, 2008 Bonn, Germany. https://www.scribd.com/document/6470300/Antimicrobial-Activities-of-Four-Wild-Mushroom-Species-Collected-From-Turkey

مقالات مرتبط رو حتما ببینید