فعالیت ضد ویروسی میسلیوم بازیدیومیستی بر علیه آنفلوانزای نوع A (سروتیپ H1N1) و ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 در کشت سلولی

در این بخش به بررسی مقاله فعالیت ضد ویروسی قارچ بر علیه آنفلوانزای نوع A (سروتیپ H1N1) و ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2  تبخال تناسلی در کشت سلولی می پردازیم:

عنوان انگلسی مقاله

Antiviral activity of Basidiomycete mycelia against influenza type A (serotype H1N1) and herpes simplex virus type 2 in cell culture

 

ویروس هرپس سیمپلکس

فعالیت ضد ویروسی میسلیوم

در این مطالعه، فعالیت ضد ویروسی میسلیوم قارچ‌های عالی. (higher mushrooms) علیه ویروس آنفلوانزا نوع A (سروتیپ H1N1) و ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 (HSV-2). سویه BH را در شرایط آزمایشگاهی بررسی کردیم. همه 10 گونه قارچ بررسی شده. تولید مثل ویروس آنفولانزا سویه A/FM/1/47 (H1N1) را در سلول‌های MDCK مهار کردند و تیتر عفونی را 2.0-6.0 LG ID50 کاهش دادند.

چهار گونه Pleurotus ostreatus، Fomes fomentarius، Auriporia aurea، و Trametes versicolor که در برابر سویه HSV-2 BH در سلول‌های RK-13 . با سطوح بازداری مشابه آنفولانزا، موثر هستند. این اولین گزارش از اثر ضد آنفلوانزا برای برخی از گونه‌های قارچ مورد بررسی – Pleurotus eryngii، Lyophyllum shimeji و Flammulina velutipes – است.

این مطالعه همچنین اولین داده­ ها را در مورد خواص دارویی A. aurea از جمله فعالیت­های ضد آنفولانزا و ضد تبخال گزارش می­دهد. میسیلیومT. versicolor 353  دارای شاخص درمانی بالا (324.67) بود و ممکن است یک ماده امیدوارکننده برای صنعت داروسازی به عنوان یک عامل ضد آنفولانزا و ضد تبخال با سمیت کم باشد.

میسلیوم­ هایی با فعالیت ضد ویروسی در تحقیقات ما با تبدیل زیستی ضایعات کشاورزی. (آرد تاج خروس پس از استخراج CO2) به دست آمد. که باعث کاهش هزینه محصول نهایی و رفع برخی از مشکلات اکولوژیکی می شود.

درمان تبخال تناسلی  با قارچ

 

مترجم

خانم مرزانی، دانشجوی دکتری  قارچ شناسی دانشگاه تربیت مدرس