آیا ویروس زگیل تناسلی از طریق سنگ توالت فرنگی هم منتقل می شود؟

با توجه به سوالات مکر در ارتباط با انتقال ویروس اچ پی وی  متن زیر تهیه و ترجمه شده است و لزوما  منتقل کننده دیدگاه واحد تحقیق و توسعه وبسایت محصولات دکتر مهدیزاده نیست.

Can You Get HPV From a Toilet Seat?

درباره ی انتقال ویروس زگیل تناسلی

چگونه HPV منتقل می شود و چگونه می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد؟

آیا ویروس زگیل تناسلی از طریق سنگ توالت فرنگی هم منتقل می شود؟

این افسانه است که می توانید ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را از صندلی توالت – حداقل صندلی توالت در یک کشور پیشرفته – بگیرید. اما این سوال باعث می شود. برخی از حقایق کمتر شناخته شده در مورد نحوه انتقال ویروس بررسی شود.

A woman with toilet paper in her hands

برخلاف برخی از بیماری های مقاربتی ، ویروس HPV نیازی به تماس جنسی ندارد و حتی می تواند از مادران به نوزادان نیز منتقل شود. 1

و در حالی که شیوع ویروس از جسمی به شخص دیگر (انتقال fomite) به طور مشخص ثبت نشده است . اما مطالعات شواهدی از HPV را روی کاوشگرها و حوله های سونوگرافی یافته اند.

انتقال HPV از اجسام به اشخاص

ما شواهد قطعی در مورد انتقال HPV از یک شخص به یک جسم و سپس به یک شخص دیگر نداریم. – که انتقال fomite نامیده می شود – اما یافته های دیگری نیز داریم که برخی از نگرانی ها را ایجاد می کند. (اگرچه در مقایسه با حالت های دیگر نسبتا کم است).

تصور می شود  حوله مرطوب ممکن است مسئول برخی موارد HPV در کودکان خردسال باشد (۱) . در این سناریو ، یک والدین آلوده ممکن است ویروس را به یک حوله منتقل کند. و اندکی بعد از آن استفاده کند حوله روی فرزندشان.

وجود HPV بر روی اشیا به طور مشخصی بررسی و اثبات شده است. پروب های سونوگرافی، از جمله پروب های مورد استفاده برای سونوگرافی واژن ، ممکن است به HPV ، از جمله سویه های پر خطر آلوده شوند (۲).

روشهای شیمیایی مانند پراکسید هیدروژن، فراصوت و روشهای غیر شیمیایی مانند اشعه ماورابنفش C برای حذف ویروس موثر به نظر می رسند.

در یک مطالعه در اسکاندیناوی به طور خاص وجود HPV DNA را روی صندلی ها و کف توالت را بررسی کردند. ولی هیچ ویروسی یافت نشد.

اگرچه ممکن است HPV به طور غیرمعمول از طریق حوله یا وسیله پزشکی منتقل شود ، اما به نظر می رسد به اشتراک گذاشتن صندلی توالت (حداقل در کشورهایی که سطح بهداشت بالایی دارند) یا شنا در استخر با فرد آلوده ایمن نیست.

روش های انتقال

HPV اغلب از طریق تماس پوست به پوست از طرف یک شریک آلوده . اغلب در طی فعالیت جنسی ، منتقل می شود ، اما روش های دیگر نیز ممکن است.

فعالیتهای جنسی که می توانند ویروس را منتقل کنند عبارتند از:

  • مقاربت واژن
  • مقاربت مقعدی
  • رابطه جنسی دهانی
  • لمس دستگاه تناسلی شریک زندگی آلوده و سپس دستگاه تناسلی خود
  • بوسیدن
  • مشت یا انگشت زدن
  • استفاده از اسباب بازی های جنسی آلوده
  • تماس تناسلی با دستگاه تناسلی (جنس مشابه یا مخالف)

 انتقال غیر جنسی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • انتقال مادری (۱): به صورت نادر، HPV ممکن است در دوران بارداری از مادر آلوده به داخل رحم برسد. HPV DNA در مایع آمنیوتیک و بند ناف پیدا شده است.
  • انتقال حین زایمان (۱): از مادر آلوده به نوزاد در حین زایمان واژینال (انتقال پری ناتال)  تصور می شود انتقال همزمان با عبور کودک از کانال زایمان اتفاق می افتد.
  • تماس دست: والدین یا مراقب دیگری که زگیل های مربوط به HPV در دست دارند ممکن است ویروس را به کودک در هنگام تعویض پوشک منتقل کنند.
  • انتقال در بدن: بندرت ممکن است فردی با لمس زگیل های دستگاه تناسلی و سپس لمس دهان ، ویروس را از یک ناحیه از بدن خود به منطقه دیگر منتقل کند.

به نظر می رسد عفونت دهانی HPV در انتقال HPV در بین اعضای خانواده قابل توجه باشد.

[/fusion_text]

عفونت های بدون علامت

ممکن است HPV داشته باشید و متوجه آن نشوید. شما می توانید HPV را به شخص دیگری منتقل کنید حتی اگر هیچ علائم و نشانه ای در ارتباط با بیماری نداشته باشید

حتی اگر سال ها رابطه جنسی نداشته باشید ، هنوز هم می توانید به طور بالقوه آلوده شوید.

علائم HPV گاهی اوقات سالها ظاهر نشود ، و دانستن زمان ابتلا به عفونت برای بسیاری از افراد دشوار است.

جلوگیری از آلودگی به HPV

از آنجا که HPV نه تنها شایع ترین بیماری مقاربتی است بلکه می تواند از راه های غیرجنسی نیز منتقل شود ، ممکن است بخواهید برای محافظت از خود و خانواده خود گام بردارید .4

ایمن سازی

سه واکسن HPV می تواند در برابر برخی از گونه های ویروس محافظت کند. واکسن برای موارد زیر تأیید شده است:

پسران بین 9 تا 15 سال
دختران بین 9 تا 26 سال

با این حال ، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) اخیراً این پوشش را برای زنان تا 45 سال افزایش داده است.

واکسن ها از نظر سویه هایی که تحت پوشش قرار می گیرند ، تا حدودی متفاوت هستند ، اما همه آنها برخی از سویه های مرتبط با سرطان دهانه رحم و برخی از سویه های ایجاد کننده زگیل های تناسلی را پوشش می دهند. مهم است که کمی تحقیق کنید و با پزشک خود صحبت کنید که کدام یک برای شما بهترین است.آیا ویروس زگیل تناسلی از طریق سنگ توالت فرنگی هم منتقل می شود؟

سایر روش های پیشگیری

واکسن ها تنها راه محافظت از خود و دیگران در برابر عفونت HPV نیستند.

  • آگاهی: اولین قدم این است که آگاهی از وجود این ویروس ها در آنجا وجود داشته باشد و حتی اگر علائمی هم نداشته باشد ممکن است فردی آلوده شود.
  • رابطه جنسی ایمن: روابط جنسی ایمن برای کاهش HPV و سایر بیماریهای مقاربتی مهم است. محدود کردن تعداد شرکای جنسی و استفاده از کاندوم می تواند خطر شما را کاهش دهد. استفاده مناسب از کاندوم به تنهایی خطر ابتلا به HPV در زنان را 70٪ کاهش می دهد.
  • شستن دست: شستن دست می تواند خطر ابتلا به HPV یا سرایت آن به سایر افراد یا مناطق بدن شما را کاهش دهد.
  • پاپ اسمیر منظم: حتی عفونت های HPV بدون علامت نیز می توانند منجر به سرطان دهانه رحم شوند ، بنابراین رعایت دستورالعمل های فعلی پاپ اسمیر (و آزمایش HPV در برخی موارد) مهم است.

احتمال ابتلا به HPV از صندلی توالت در کشورهای پیشرفته بسیار بعید است. ویروس می تواند از راه های غیرجنسی و از لحاظ تئوری ، حتی از یک شی به شخص دیگر منتقل شود.

آگاهی از روش های انتقال و اقدامات احتیاطی مانند رابطه جنسی ایمن ، شستن دست و ایمن سازی می تواند کمک زیادی به کاهش خطر شما کند.

منبع ترجمه شده از:

https://www.verywellhealth.com/hpv-and-toilet-seats-514137

منابع متن:

  1. Sabeena, S., Bhat, P., Kamath, V., and G. Arunkumar. Possible non‐sexual modes of transmission of Human Papilloma Virus. Journal of Obstetrics and Gynecology Research. 2017. 43(3):427-435. doi:10.1111/jog.13248
  2. Ryndock, E., Robison, R., and C. Meyers. Susceptibility of HPV16 and 18 to high-level disinfectants indicated for semi-critical ultrasound probes. Journal of Medical Virology. 2016. 88(6):1076-80. doi:10.1002/jmv.24421
  3. Puranen, M., Syrjanen, K., and S. Syrjanen. Transmission of genital Human Papillomavirus Infections is unlikely through the floor and seats of humid dwellings in countries of high-level hygiene. Scandinavian Journal of Infectious Diseases. 1996. 28(3):243-246. doi:10.3109/00365549609027165
  4. Centers for Disease Control and Prevention. STD facts – Human papillomavirus.

ویروس زگیل تناسلی