تقویت سیستم ایمنی بدن

 

دستگاه ایمنی یا سیستم ایمنی (فرانسه : Système immunitaire) بخشی از بدن است که سلول‌ها و مولکول‌های خودی را از بیگانه مثل میکروبها و ویروسها را شناسایی می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد یا بی‌خطر می‌کند.

https://drmahdizadeh.com/wp-content/uploads/2020/03/02ask-immune-cold-flu-superJumbo-v2-360x360.jpg

 تقویت سیستم ایمنی بدن

بدون شک، سیستم ایمنی در دفاع از بدن در مقابل عوامل بیماری‌زا که سلامت بدن را به خطر می‌اندازند، نقش بسیار مهمی دارد، اما گاهی این سیستم ضعیف شده و زمینه بروز بیماری‌ها را فراهم می‌کند. به عنوان مثال محیط زندگی ما هیچ وقت به‌طور کامل عاری از عوامل بیماری‌زا نیست و هر چه قدر هم که تلاش کنیم نمی‌توانیم خودمان را ایزوله کنیم. بنابراین راهی جز تقویت سیستم ایمنی وجود ندارد.

برای مشاهده مقاله کامل در ارتباط با تغذیه مناسب جهت درمان زگیل تناسلی کلیک نمایید.

1. رژیم غذایی متنوع و مغذی داشته باشید

مهم ترین توصیه برای حفظ سلامت دستگاه ایمنی بدن، پیروی از رژیم غذایی سالم و متنوع کنار فعالیت ورزشی روزانه است. برنامه غذایی باید سرشار از میوه ها و سبزیجات تازه، غلات کامل، دانه های روغنی و پروتیین های کم چرب باشد. در این میان مصرف میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین C، بتاکاروتن و زینک در اولویت قرار دارد. برای دریافت این مواد مغذی حتما انواع توت، مرکبات، کیوی، سیب، انگور، کلم، پیاز، اسفناج، هویج و… را در برنامه غذایی خود قرار دهید. در مقابل باید تا حد امکان از مصرف غذاهای آماده و فراوری شده، غذاهای سرخ شده، فست فودها، نوشابه ها، کیک ها و شیرینی های آماده دوری کنید. رژیم های لاغری نامناسب و پی در پی هم فعالیت سلول های دفاعی را کاهش می دهند.

2. بیشتر بخندید

خندیدن نه تنها به سلامت روان کمک می کند، بلکه سیستم ایمنی را هم تقویت خواهد کرد، چرا که باعث افزایش تولید گلبول های سفید دفاعی در برابر باکتری ها و ویروس ها می شود.

همچنین میزان آنتی بادی های سیستم ایمنی را در مخاط بینی و راه های هوایی – در محل اصلی ورود عوامل بیماری زا به بدن – به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. با خندیدن، ترشح هورمون استرس هم کاهش می یابد. حتی انتظار کشیدن برای یک رویداد شاد می تواند تاثیر مثبت بر سیستم ایمنی داشته باشد!

[/fusion_text]

3. برنامه ورزشی منظم داشته باشید

نتایج تحقیقات ثابت کرده اند افراد با فعالیت بدنی کم نسبت به افرادی که 5 تا 6 روز در هفته ورزش منظم دارند، دو برابر بیشتر دچار سرماخوردگی، گلودرد و دیگر بیماری های عفونی می شوند. با ورزش منظم، میزان تولید سلول های خونی مبارز در برابر باکتری های مهاجم افزایش می یابد. هر چقدر ورزش تداوم و نظم بیشتری داشته باشد، تاثیرات آن بر سلامت بیشتر و طولانی تر خواهد شد. ورزش با افزایش ترشح هورمون «حس خوب» یا «اندورفین» به خواب بهتر هم کمک می کند. خواب کافی و آرامش اعصاب هم در سلامت سیستم ایمنی موثر هستند. برای دریافت این تاثیرات، حداقل روزانه 30 دقیقه پیاده روی داشته باشید.

4. در وزنه برداری و بدنسازی زیاده روی نکنید

وزنه برداری بیش از حد توان، باعث افزایش ترشح هورمون های کورتیزول -هورمون استرس- و آدرنالین در بدن می شود. این هورمون ها به طور موقت در عملکرد سیستم ایمنی اختلال ایجاد می کنند. به طور کلی، ورزش شدید و سنگین بیش از 90 دقیقه می تواند تولید سلول های ایمنی ا موقتا کاهش دهد و باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت ها شود.

بنابراین بهتر است بعد از 90 دقیقه ورزش به بدن استراحت بدهید تا توان خود را بازیابی کند. همچنین لازم است روزهایی از هفته را به استراحت اختصاص دهید تا سیستم ایمنی بدن سالم و قوی باقی بماند.

5. آواز بخوانید

مطالعه روی یک گروه آواز در آلمان نشان داد آواز خواندن باعث افزایش فعالیت طحال، افزایش تولید آنتی بادی های سیستم ایمنی در خون و تقویت این دستگاه می شود. اگر علاقه ای به شرکت در گروه های آواز ندارید، می توانید آهنگ مورد علاقه خود را زیر دوش حمام بخوانید و از این طریق با عوامل بیماری زا مبارزه کنید!

6. به اندازه کافی بخوابید

بدن در زمان خواب خود را ترمیم، بازسازی و تقویت می کند. گذشتن از یک تا چند ساعت خواب برای رسیدگی به کارهای عقب افتاده شاید بی دردسرساز به نظر برسد، اما اگر این رفتار به یک عادت تبدیل شود، تاثیرات جدی بر سلامت بدن و سیستم ایمنی می گذارد. نتایج تحقیقات نشان داده اند پزشکانی که طی دوره دستیاری، 100 ساعت در هفته کار می کنند، نه تنها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های عفونی قرار دارند، بلکه بیشتر دچار فعالیت مجدد بیماری های خاموش در بدن می شوند. درواقع بعضی از عوامل بیماری زا مثل ویروس آبله مرغان و تبخال پس از بهبود در بدن به صورت خاموش باقی می مانند و با هر بار ضعف سیستم ایمنی، مجدد فعال می شوند و علایم شدیدتری از خود بروز می دهند. کمبود خواب با افزایش ترشح هورمون استرس هم باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود. بنابراین لازم است هر شب 7 تا 9 ساعت خواب با کیفیت داشته باشید.

7. دستان خود را بشویید

شستن دست با آب و صابون یکی از موثرترین راه ها برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری های عفونی است، اما این کار ساده در 97 درصد از مواقع درست انجام نمیشود! شستشوی دست باید به طور متوسط 20 ثانیه طول بکشد. صرف زمان کمتر برای آن به معنی از بین نرفتن کامل میکروب هاست. توجه داشته باشید حین این کار پشت دست ها، بین انگشتان و زیر ناخن ها به طور کامل به کف آغشته و تمیز شوند. برای شستشوی دست نیازی به صابون های آنتی باکتریال هم وجود ندارد. استفاده از این صابون ها می تواند در بلندمدت باعث مقاومت میکروب ها نسبت به صابون شود و فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلف قرار دهد.

8. در مصرف ژل ضدعفونی کننده زیاده روی نکنید

ژل ها و محصولات ضدعفونی کننده دست برای زمانی که به آب دسترسی ندارید، بهترین انتخاب هستند. محققان معتقدند این ژل ها تنها زمانی موثر هستند که از 60 تا 95 درصد الکل تشکیل شده باشند. درصدهای پایین تر الکل می توانند منجر به مقاومت عوامل میکروبی در برابر ژل ضدعفونی کننده شوند. علاوه بر این ها ثابت شده این ژل ها در از بین بردن باکتری ها توانایی کمتری نسبت به آب و صابون معمولی دارند.

بنابراین هر زمان به آب و صابون دسترسی دارید، ترجیحا به جای استفاده از ژل، دست های خود را بشویید.

9. از پروبیوتیک ها کمک بگیرید

بخش بزرگی از فعالیت های سیستم ایمنی بدن در دستگاه گوارش انجام می شود. بنابراین حفظ سلامت این دستگاه نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی ایفا می کند. یکی از مهم ترین را ه ها برای کمک به سلو لهای ایمنی دستگاه گوارش، مصرف پروبیوتیک است.

پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که به مبارزه با عوامل بیماری زا می پردازند و از بدن دربرابر بیماری های التهابی محافظت می کنند. به همین دلیل توصیه می شود از مواد غذایی حاوی باکتری های مفید و زنده مثل لبنیات استفاده کنید.

برای تامین پروبیوتیک ها می توان از مکمل های پروبیوتیک هم کمک گرفت. ترجیحا مکملی را انتخاب کنید که حاوی گروه های مختلفی از باکتری های پروبیوتیک است و در یخچال نگهداری می شود. برنامه غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن یا کمک به درمان زگیل تناسلی

10 . بیشتر مایعات بنوشید

نوشیدن مایعات کافی برای حفظ سلامت بدن و دستگاه ایمنی ضروری است. آب به انتقال اکسیژن به سلول ها، تولید مایع لنف و عبور گلبول های سفید و دیگر سلول های ایمنی از طریق این مایع کمک می کند. همچنین باعث تسریع در دفع سموم از ارگان های حیاتی می شود. آقایان باید حدود 5/ 15 پیمانه و خانم ها حدود 5/ 11 پیمانه مایعات در روز بنوشند. اگر آب می نوشید برای افزایش تاثیرگذاری آن بر سلامت سیستم ایمنی می توانید به لیوان خود یک برش لیموترش تازه هم اضافه کنید.

11 . در مصرف مکمل ها دقت داشته باشید

مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی به خصوص زینک، سلنیوم، ویتامین C و ویتامین D در حفظ سلامت وعملکرد سیستم ایمنی نقشی حیاتی دارند، اما زیاده روی در مصرف آن ها می تواند مضر واقع شود، زیرا بعضی از ویتامین ها مثل ویتامین A، D، E و K در بدن ذخیره می شوند و اضافه آن ها دفع نمی شود. افراد سالم با رژیم غذایی مناسب، تمامی ریزمغذی های لازم را از مواد غذایی دریافت می کنند و نیازی به مکمل های تقویتی ندارند، اما اگر به مصرف مکمل ها اصرار دارید ترجیحا از مکمل های مولتی ویتامین در دوزهای تعیین شده روی بسته بندی آن ها استفاده کنید و از مصرف همزمان مکمل های جداگانه بپرهیزید. برنامه غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن یا کمک به درمان زگیل تناسلی

12 . چربی های مفید را انتخاب کنید

مصرف گروهی از چربی ها برای تولید سلول های ایمنی و پروستاگلاندین ها ضروری است. پروستاگلاندین ترکیبی هورمون مانند است که به تنظیم پاسخ و عملکرد سیستم ایمنی در برابر عفونت ها کمک می کند. نتایج تحقیقات روی یک گروه از ورزشکاران ایتالیایی با رژیم غذایی بسیار کم چرب نشان داده سطح سلول های دفاعی در بدن این افراد بسیار کمتر از افراد با رژیم های غذایی عادی است. البته باید در انتخاب چربی ها دقت بسیار داشته باشید و بیشتر از چربی های گیاهی غیراشباع مثل روغن زیتون استفاده کنید. چربی های حیوانی و اشباع شده و همچنین چربی های ترانس و هیدروژنه باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و کاهش توانایی گلبول های سفید در مبارزه با عوامل بیماری زا می شوند. این چربی ها معمولا در مواد غذایی فراوری شده و خوراکی هایی مثل کیک و شیرینی های آماده موجود هستند.

13 . از قند و شکر دور بمانید

فقط 10 قاشق چا یخوری شکر -میزان شکری که در یک بطری نوشابه یا لیموناد گازدار وجود دارد- کافی است تا توانایی گلبول های سفید در خنثی کردن و از بین بردن باکتری ها مختل شود. این تاثیر حداقل برای چند ساعت پس از مصرف یک تا دو نوشیدنی شیرین باقی می ماند. بنابراین توصیه می شود مصرف این محصولات را به حداقل برسانید و به جای شکر از شیرین کننده های جایگزین مثل استویا استفاده کنید. استویا نوعی گیاه است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. در مقابل، مصرف شیرین کننده های مصنوعی مثل آسپارتام خیلی توصیه نمی شود.برنامه غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن یا کمک به درمان زگیل تناسلی

14 . ماهی بخورید

ماهی های چرب مثل ساردین، سالمون، شاه ماهی و ماکارل منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و پروتیین هایی هستند که به ساخت، تقویت و تنظیم سلول های سیستم ایمنی کمک می کنند. امگا 3 با افزایش تولید مواد ضدالتهابی به کاهش التهاب در بدن و بهبود از بیماری ها کمک می کند. نتایج تحقیقات بالینی نشان داده اند امگا 3 پس از اتمام مبارزه سلول های دفاعی بدن با عوامل بیماری زا، فعالیت این سلول ها را خاموش کرده و از ادامه آن ها جلوگیری می کند. به این ترتیب از بروز بیماری های خودایمنی و حمله سیستم ایمنی به بافت های سالم بدن پیشگیری می شود.

مصرف طولانی مدت امگا 3 می تواند خطر ابتلا به آرتروز روماتویید یا روماتیسم را هم کاهش دهد. حتی این ماده می تواند در توقف رشد سلول های سرطانی موثر باشد.

15 . از قارچ ها کمک بگیرید

قارچ ها به خصوص قارچ ماشمیکس، شیتاکه و گانودرما بیش از 2 هزار سال است که در خاور دور جایگاه ویژه ای برای درمان بیماری ها و تقویت سلامت دارد.

مصرف قارچ، پاسخگویی سیستم ایمنی و تولید لنفوسیت های T و گلبول های سفید مدافع در برابر عفونت ها را افزایش می دهد. قارچ ها با کاهش ترشح هورمون استرس و آدرنالین به خواب بهتر هم کمک می کنند و از این طریق باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند.

16 . از مرکبات غافل نشوید

ویتامین C که به میزان زیادی در پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ فروت یافت می شود، فعالیت فاگوسیت ها –سلول های دفاعی مبارز در برابر باکتری ها- را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود.

بنابراین نگرانی از بابت مصرف بیش از حد آن در افراد سالم وجود ندارد. از دیگر منابع ویتامین C می توان به انواع توت ها، کیوی، فلفل دلمه و سبزیجات سبز تیره رنگ اشاره کرد.

17 . از سرمای زیاد دوری کنید

هما نطور که مادرها از قدیم به فرزندان خود گوشزد می کردند که برای جلوگیری از سرماخوردگی در هوای سرد قرار نگیرند، نتایج مطالعه ای جدید نشان داده سرمای هوا می تواند احتمال بروز سرماخوردگی را افزایش دهد. در این مطالعه 90 نفر پای خود را برای 20 دقیقه در تشت حاوی آب سرد قرار دادند. 90 نفر دیگر هم پای خود را برای مدت مشابه در تشتی خالی نگه داشتند. تا 5 روز بعد از تحقیق مشخص شد 20 درصد از افرادی که پای خود را در تشت آب سرد گذاشته بودند دچار سرماخوردگی شدند، در حالی که میزان بروز سرماخوردگی در گروه دیگر فقط 9 درصد بود. محققان معتقدند سرما باعث کاهش ذخایر گلبول های سفید خون می شود. گلبول های سفید اولین خط مبارزه با مهاجمان بدن را تشکیل می دهند.

18 . روزی یک مشت بادام بخورید

برای مبارزه با انواع عفونت ها هر روز یک مشت بادام بخورید، اما با پوست! محققان ایتالیایی طی مطالعه روی ویروس هرپس -تبخال- دریافته اند مواد موجود در پوست بادام، توانایی گلبول های سفید در تشخیص ویروس ها را افزایش می دهد. آن ها در ادامه متوجه شدند این ماده می تواند به جلوگیری از تکثیر و گسترش ویروس در بدن هم کمک کند. برای برخورداری از این خواص کافی است هر روز صبح یک مشت بادام به صبحانه خود اضافه کنید.

19 . استرس را کاهش دهید

استرس بخشی طبیعی از زندگی است، اما اگر طولانی مدت و مداوم شود، بدن را در برابر بیماری ها آسیب پذیر می کند. درواقع استرس مزمن، بدن را در معرض ترشح مداوم هورمون هایی قرار می دهد که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند. شاید رهایی از استرس برای شما امکان پذیر نباشد، اما با راهکارهایی مثل مدیتیشن-آرام سازی-، مشاوره، ورزش و … می توانید آن را تحت کنترل دربیاورید. با کاهش استرس، الگوی خواب هم بهبود می یابد و سیستم ایمنی تقویت می شود. نتایج مطالعات نشان داده اند پاسخگویی سیستم ایمنی در افرادی که به طور مرتب حرکات آرام سازی انجام می دهند، قو یتر است. در یک مطالعه مشخص شد سیستم ایمنی در افرادی که بیشتر از 8 هفته حرکات آرام سازی را به برنامه روزانه خود اضافه کردند، آنتی بادی های بیشتری در برابر واکسن آنفلوانزا تولید کرده است.

20 . مصرف سبزیجات را افزایش دهید

سبزیجات تازه و رنگی سرشار از ویتامین ها و مواد آنتی اکسیدانی هستند. گروهی از سبزیجات مانند سیر و پیاز هم خواص ضدویروسی دارند و مقاومت بدن را در برابر عفونت ها افزایش می دهند. بعضی از سبزیجات مثل شلغم هم خواص آنتی بیوتیک دارند. هویج و سیب زمینی شیرین هم سرشاراز بتاکاروتن هستند و خاصیت ضدالتهابی دارند و سرعت تولید گلبول های سفید را بالا می برند. بروکلی از دیگر سبزیجات مفید برای سیستم ایمنی است. این سبزی سرشار از ویتامین C و سولفورافان است. سولفورافان ژن های بدن را از خطر افزایش آنزیم هایی که به بروز سرطان منجر می شود، آگاه می کند. برنامه غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن یا کمک به درمان زگیل تناسلی

21 . از تنهایی و انزوا دوری کنید

افسردگی و انزوا سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. در مقابل، روابط قوی اجتماعی باعث بهبود سلامت جسم و روان می شود. برای برخورداری از تاثیرات مثبت روابط اجتماعی بر سیستم ایمنی بدن تفاوتی ندارد که تعداد محدودی دوست صمیمی داشته باشید یا تعداد زیادی دوستان غیرصمیمی؛ کافی است طی روز هم صحبتی با دیگران را تجربه کنید تا از تنهایی دور بمانید. نتایجی ک مطالعه نشان داده دانشجویان منزوی پاسخگویی ایمنی ضعیف تری در برابر واکسن آنفلوانزا از خود نشان می دهند.

22 . از ادویه ها بیشتر استفاده کنید

پخت غذا با زنجبیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز، کاری و زردچوبه به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. این سبزیجات و ادویه ها دارای خواص ضدمیکروبی، ضدویروسی و ضدالتهابی هستند. برای مثال زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است. کورکومین در پیشگیری و درمان بیماری های التهابی، بیماری های قلبی- عروقی، آلزایمر، چاقی، دیابت نوع 2 و نشانگان متابولیک نقش مهمی ایفا می کند. زنجبیل هم خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارد. فلفل قرمز مخاط بینی را رقیق می کند و عملکرد سلول های دفاعی را در این ناحیه افزایش می دهد.

23 . از مصرف آنتی بیوتیک در موارد غیر ضروری خودداری کنید

آنتی بیوتیک ها باکتری های مفید دستگاه گوارش را از بین می برند و عملکردهای سیستم ایمنی را سرکوب می کنند. بنابراین توصیه می شود از این داروها فقط در موارد ضروری با تجویز پزشک استفاده کنید. در بیماری های خفیف مثل سرماخوردگی ها ابتدا از روش های طبیعی مثل مصرف آب داغ همراه لیموترش، زنجبیل و عسل ارگانیک کمک بگیرید. همچنین می توانید در این موارد از مکمل های گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی مثل قرص اکیناسه و مکمل زینک و ویتامین C استفاده کنید. اگر هم مجبور به مصرف آنتی بیوتیک شدید، حتما مکمل پروبیوتیک هم استفاده کنید. البته پروبیوتیک را باید با چند ساعت فاصله از زمان مصرف آنتی بیوتیک استفاده کنید، زیرا آنتی بیوتیک باعث مرگ باکتری های مفید پروبیوتیک می شود.

24 . آفتاب بگیرید

ویتامین D برای تقویت سیستم ایمنی بسیار اهمیت دارد. برای کمک به تامین این ویتامین حداقل هفته ای 5 بار هر دفعه 30 دقیقه بدون استفاده از کرم ضدآفتاب در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید. البته ساعتی را انتخاب کنید که آفتاب در اوج تابش نباشد. ساعات قبل از 10 صبح و بعد از 4 بعد از ظهر بهترین زمان برای این منظور هستند. مصرف بعضی از مواد غذایی مثل ماهی های چرب هم به تامین ویتامین D مورد نیاز بدن کمک می کند.

25 . شکلات تلخ بخورید

به گزارش «بهپو» به نقل از «هفته نامه سلامت»، شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدانی به نام «تیوبرومین» است که با محافظت از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که در زمان تجزیه مواد غذایی در بدن یا تماس بدن با مواد سمی و آلاینده ایجاد می شوند. این مولکول ها به سلول های بدن آسیب می رسانند و خطر بروز بیماری های مختلف را افزایش می دهند. با مصرف شکلات تلخ می توانید از اثر رادیکال های آزاد بکاهید. البته توجه داشته باشید اغلب شکلات های تلخ حاوی کالری و چربی اشباع زیادی هستند. بنابراین باید به میزان متعادل مصرف شوند.

26. سیگار و قلیون نکشید

تقویت سیستم ایمنی بدن با ترک سیگار

تقویت سیستم ایمنی بدن با ترک سیگار

۲۷. مشروبات الکلی مصرف نکنید


چگونه می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد؟

رژیم غذایی سالم

برنامه غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن یا کمک به درمان زگیل تناسلی

کاهش استرس

بدون شک استرس یکی از عوامل تهدیدکننده سلامت است و بر اساس بسیاری از بررسی‌ها استرس مزمن به‌آزادی هورمون‌های استرس در بدن منجر می‌شود و سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین تا حد امکان از استرس‌های روزمره بپرهیزید و با تمرین‌های ذهنی و ورزش‌هایی مثل یوگا، خشم و عصبانیت‌های بی‌موردتان را کنترل کنید. همیشه یادتان باشد اتفاق می‌افتد و استرس شما نه فقط باعث بهبود اوضاع نمی‌شود بلکه انرژی‌های مثبت اطرافتان را هم خنثی می‌کند و این یعنی دور شدن از هدف‌های از پیش تعیین شده. تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف قارچ های دارویی

اندکی استرس نه تنها برای ما بد نیست بلکه شاید مفید نیز باشد زیرا بدن را برای مقابله با یک چالش آماده می کند. اما اگر استرس در بلند مدت ادامه یافته و حالت مزمن به خود بگیرد، آثاری منفی بر سلامت انسان به همراه خواهد داشت. مطالعات نشان داده اند که استرس مزمن می تواند سیستم دفاعی بدن انسان را تضعیف کند. تا حد امکان از استرس پرهیز کرده و اقدامات لازم برای مدیریت آن را انجام دهید.

انجام ورزش

ورزش روشی ساده برای تقویت سیستم ایمنی بدن انسان است. همچنین، ورزش می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و خطر شرایطی مانند پوکی استخوان، بیماری قلبی و برخی انواع سرطان را نیز کاهش دهد. در همین راستا، نیم ساعت فعالیت بدنی، پنج روز در هفته توصیه شده است. نیازی نیست با تمرینات ورزشی سخت و پیچیده را انجام دهید و فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری، پیاده‌روی، یوگا و شنا نیز مفید هستند. تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف قارچ های دارویی

خواب خوب

سیستم ایمنی بدن انسان بدون خواب کافی و با کیفیت از قدرت لازم برای مبارزه با بیماری ها برخوردار نخواهد بود. حدود 7 تا 9 ساعت خواب خوب شبانه برای بیشتر بزرگسالان توصیه شده است. برای تجربه خواب خوب شما می توانید یک برنامه منظم برای زمان به خواب رفتن، فعالیت بدنی طی روز، پرهیز از کافئین و الکل نزدیک به زمان خواب، خنک نگه داشتن اتاق خواب و اختصاص زمان برای کسب آرامش پیش از خواب را مد نظر قرار دهید.

مصرف مکمل ها و گیاهان دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

برخی مکمل ها و گیاهان دارویی می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک کنند اما پیش از آغاز مصرف آنها باید با پزشک خود مشورت کنید. مکمل ها و گیاهان دارویی ممکن است موجب برخی تداخلات دارویی شوند. پزشک می تواند موارد بی خطر و دوز مصرف درست را به شما ارائه کند.

پرهیز از الکل

مصرف الکل می تواند سیستم ایمنی بدن انسان را تضعیف کند و احتمال ابتلا به بیماری ها را افزایش دهد.

پرهیز از سیگار

ترک سیگار لطف بزرگی است که می توانید در حق سیستم ایمنی بدن خود انجام دهید زیرا سیگار حاوی مواد شیمیایی و سموم مضر مختلف است. همچنین، از دود دست دوم سیگار نیز پرهیز کنید.

خندیدن

خندیدن نه تنها احساس بهتری در شما ایجاد می کند بلکه هیچ جنبه منفی نیز ندارد. پژوهشگران طی یک مطالعه دریافتند سیستم ایمنی بدن افرادی که با صدای بلند به ویدئوهای کمدی می خندیدند عملکرد بهتری ارائه کرده است. اما هنوز مطمئن نیستیم که آیا این شرایط به معنای بیماری کمتر در بلند مدت است یا خیر.

روابط اجتماعی

پیوندهای اجتماعی قوی می توانند اثر بزرگی بر سلامت انسان داشته باشند. مشخص شده است افرادی با روابط سالم نسبت به آنهایی که از پیوندهای اجتماعی ضعیفی برخوردار هستند، احتمال بیشتری دارد عمر طولانی‌تری داشته باشند.

خوش بینی

افکار مثبت می توانند به تقویت سیستم ایمنی و عملکرد بهتر سیستم های دفاعی بدن کمک کنند. حتی در شرایط سخت تلاش کنید تا نور امیدی یافته و افکار منفی را از خود دور کنید.

اصلاح سبک زندگی

گفته متخصصان طب سنتی، برای تقویت سیستم ایمنی بدن باید قبل از ساعت 10 شب بخوابید و قبل از طلوع آفتاب از خواب بیدار شوید زیرا در این حالت سلول‌های ایمنی به عالی‌ترین درجه آماده باش می‌رسند. از طرفی آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش سیستم ایمنی بدن است و از دیدگاه طب سنتی هر چه بدن فرد سالم‌تر باشد کمتر در معرض عوارض آلودگی هوا قرار می‌گیرد.

بنابراین پاکسازی بدن زیر نظر یک متخصص طب سنتی در هوای آلوده به همه افراد توصیه می‌شود. البته راهکارهای خانگی زیادی هم برای پاکسازی بدن وجود دارد. به عنوان مثال می‌توانید سه روز متوالی از رژیم پاکسازی استفاده کنید یعنی به عنوان صبحانه، ناهار، شام و میان‌وعده فقط آش گشنیز بخورید. پخت این آش هم بسیار ساده است و با گشنیز، شنبلیله، تره، جعفری، برگ چغندر یا برگ اسفناج، کمی برنج و البته بدون گوشت و مرغ تهیه می‌شود. در عین حال، مصرف دمنوش بادرنجبویه هم تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

استرس و عملکرد سیستم ایمنی

ذهن و بدن ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و در نتیجه نگرانی و استرس عاملی برای مشکلات بدن از جمله سیستم ایمنی است . استرس های روحی می تواند واکنش های سیستم ایمنی را از طریق دل پیچه ، تبخال و یا بیماری قلبی نشان دهد . بنابراین تا جایی که می توانید خودتان را از شرایط استرس زا دور نگهدارید.

پزشکان معمولا برای تشخیص میزان استرس ، ضربان قلب شما را اندازه می گیرند . این استرس ها معمولا بیشتر مربوط به محیط کار و فشارهای شغلی است که افراد را درگیر می کند اما در هر صورت باید خودتان این شرایط را مدیریت کنید . مثلا تا مدتی اخبار منفی را گوش ندهید و کارهایی را انجام دهید که آرامش را در شما به جریان می اندازد.

برای تقویت سیستم ایمنی ورزش کنیم یا خیر؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، ورزش منظم عاملی برای تقویت سیستم ایمنی است. همچنین سلامت قلبی و عروقی، کاهش فشار خون، کنترل وزن متعادل، مراقبت از بدن در برابر بیماری ها را تضمین می کند . با ورزش کردن جریان خون بیشتری در بدن جریان پیدا می کند که عاملی برای تقویت سیستم ایمنی است.

البته ورزشکارانی که چندین سال پشت سر هم ورزش های سنگین و حرفه ای انجام می دهند ، بیشتر در معرض بیماری های عفونی قرار می گیرند . پس باید در ورزش هم حتما حد تعادل را رعایت کنید و زیاده روی نداشته باشید.

سیستم ایمنی بدن

مهم‌ترین عامل دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا، سیستم ایمنی بدن است.  سیستم ایمنی بدن کار دفاع بدن نسبت به میکروب‌ها، باکتری‌ها و عفونت‌ها بر عهده دارد. برای اینکه سیستم ایمنی بدن کار خود را به‌خوبی انجام دهد و بتواند به حفظ و نگهداری اعضای بدن نسبت به عوامل بیماری‌زا بپردازد، باید یک سبک زندگی سالم را که یکی از ارکان مهم آن استفاده از رژیم غذایی مغذی و مفید است، در پیش گرفت.

راه هایی برای تقویت سیستم ایمنی

اولین خط دفاعی و تقویتی سیستم ایمنی، داشتن یک سبک زندگی سالم است. در وهله اول باید از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید تا سیستم ایمنی شما قوی و سالم باقی بماند و همچنین باید راهکارهای زیر را نیز در پیش بگیرید:

  • سیگار نکشید.
  •  از میوه و سبزیجات زیادی در رژیم غذایی استفاده کنید.
  •  به طور منظم ورزش کنید.
  •  وزن خود را متعادل نگه دارید.
  •  مصرف الکل را ترک کنید.
  •  خواب کافی داشته باشید.
  •  از عواملی که احتمال عفونت را در بدن بالا می برند، دوری کنید.
  •  دستان خود را مرتب بشویید.
  •  گوشت ها را کامل بپزید.
  •  استرس خود را به حداقل برسانید.

قارچ برتر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

هشت مورد از قارچ های برتر با خاصیت تقویت ایمنی ذکر شده است. ترتیب قارچ ها در لیست زیر نشان دهنده قدرت بیشتر  آنها ها نیست.

1. Chaga (Inonotus obliquus)

قارچ چاگا ، که از آن به عنوان قارچ توس و گیاه چاگا نیز یاد می شود ، قارچ قهوه ای تیره و سیاه است که بیشتر اوقات روی درختان توس رشد می کند. چندین ترکیب موجود در چاگا ممکن است منجر به اثرات مفید آن شود ، از جمله پلی فنول های آنتی اکسیدان و همچنین بتولین و اسید بتولینیک که با اثرات ضد سرطانی همراه هستند. (6)

2. Cordyceps (Ophiocordyceps sinensis)

گرچه از نظر فنی قارچ نیست ، کوردیسپس یک قارچ نادر است که فقط در مناطقی با ارتفاع زیاد مانند ایالت در شمال شرقی هند رشد می کند. (14) (18) اجزای فعال زیستی موجود در این قارچ شامل پلی ساکاریدها ، کوردیپسین و اسید کوردیسپیک هستند. یک مطالعه هشت هفته ای در افراد سالم کره ای نشان داد که مکمل عصاره کوردیسپس با افزایش فعالیت سلول های ایمنی (سلول های NK) همراه است. این تغییر با بهبود تنظیم ایمنی در مقایسه با گروه کنترل همراه بود. (12)

3. یال شیر یا کله میمون (Hericium erinaceus)

Hericium erinaceus به دلیل ظاهر سفید و خز مانند آن به عنوان قارچ یال شیر شناخته می شود. مدلهای حیوانی نشان داده اند كه این قارچ  ممکن است رشد میكروبی مفید روده را تقویت كرده و در موارد بیماری التهابی روده (IBD) با كاهش آسیب بافت روده بزرگ همراه باشند. محققان پیشنهاد می كنند كه عصاره این قارچ ​​می تواند به تنظیم سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامتی افراد مبتلا به IBD كمك كند ، اما برای تأیید این امر در آزمایشات بالینی لازم است. (2)

4. میتاکه (Grifola frondosa)

Maitake یک قارچ خوراکی و دارویی است که در مطالعات حیوانی فعالیت ضد سرطانی بر روی سرطان سینه ، ملانوما و سلولهای کبدی نشان داده است. پروتئینگلوکان ، یکی از اجزای میتایک ، با اثرات تحریک کننده سیستم ایمنی قارچ در ارتباط است. در مدل های حیوانی، پروتئینوگلوکان نشان می دهد که عملکرد سلول توموری پستان را کاهش می دهد. (10) علاوه بر این ، در مطالعات آزمایشگاهی و آزمایشگاهی حیوانات ، پلی ساکاریدهای موجود در این قارچ نشان داده شده است که فعالیت ضد ویروسی را در برابر هپاتیت B و ویروس نقص ایمنی بدن (HIV) انجام می دهند. (8)

5. صدفی (پلوروتوس)

قارچ صدفی نوعی قارچ است که شامل چندین گونه ، از جمله Pleurotus ostreatus و Pleurotus florida است. (5) تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است که پلی ساکاریدهای موجود در قارچ P. ostreatus ممکن است سلولهای NK را علیه سلولهای سرطانی ریه و پستان فعال کنند. (3) علاوه بر این ، عصاره P. florida ، که شامل تعدادی از مواد فعال از جمله فنولیکها ، فلاونوئیدها و پلی ساکاریدها است ، در مدلهای حیوانی دارای اثرات ضد التهابی و ضد درد است. (5)

6. ریشی (گانودرما لنگزی)

معمولاً از گانودمرا به عنوان “شاه قارچ” (5) یا “قارچ جاودانگی” یاد می شود. (20) نشان داده شده است كه این قارچ از بيماري هاي مختلفي جلوگيري يا درمان مي کند(20) و تعديل التهاب مرتبط با رژيم غذايي پر كلسترول. (5) اثرات سلامتی این قارچ ممکن است نتیجه توانایی آن برای تنظیم بار میکروبی باشد ، زیرا پلی ساکاریدهای موجود در این قارجچ اثرات پربیوتیک را نشان می دهد و ممکن است تعداد باکتری های مفید در میزبان را افزایش دهد. (5)

خرید قارچ گانودرما

7. شیتاکه Shiitake (edodes Lentinula)

قارچ شیتاکه به طور سنتی برای درمان بیماری هایی مانند سرماخوردگی استفاده می شود. یک آزمایش بالینی چهار هفته ای نشان می دهد که مصرف shititake با تغییرات مطلوب در الگوهای ترشح ترکیبات مختلف ایمنی همراه بوده است. این تغییرات ممکن است نشان دهنده بهبود ایمنی روده و پاسخ ضد التهابی باشد. (4) مانند بسیاری از گونه های دیگر قارچ ، shititake ممکن است اثرات ضد سرطان داشته باشد. لنتینان ، که یک گلوکان حاصل از شیتاکه است ، در حال حاضر به عنوان یک درمان مکمل برای تومورها ، به ویژه در چین و ژاپن مورد استفاده قرار می گیرد. (14)

8. قارچ دم بوقلمون (Coriolus versicolor)

قارچ دم بوقلمون نام خود را از حلقه های برنزه و قهوه ای روی سطح آن به دست آورده و  از نظر ظاهری مشابه با پرهای دم بوقلمون است. (19) در طب سنتی ، دم بوقلمون از نظر درمانی برای عفونتهای قارچی ، سرطان و سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) استفاده می شود. (10) تحقیقات معاصر در مدلهای حیوانی سرطان پستان نشان می دهد که C. versicolor اثر ضد توموری و ضد متاستازی دارد ، نشان می دهد که ممکن است خطر ابتلا به رشد ثانویه سرطانی را کاهش دهد. Polysaccharide-K (PSK) ، یک ترکیب اختصاصی دم بوقلمون ، در ژاپن به عنوان یک درمان مکمل سرطان مورد تأیید است. (19) متاآنالیز بیش از 8000 بیمار در سال 2007 که توسط دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه کیوتو در ژاپن انجام شده ، نشان داد که PSK در ترکیب با شیمی درمانی میزان بقای بیماران را به دنبال برداشتن سرطان معده افزایش داده است. (17)


قارچهای دارویی به عنوان منبع پلی ساکاریدهای ضد تومور و سیستم ایمنی بدن

تعداد قارچ های روی زمین 140000 تخمین زده می شود ، اما شاید فقط 10٪ (تقریباً 14000 گونه نامگذاری شده) شناخته شده باشد. قارچ منبع گسترده و در عین حال تا حد زیادی بدون استفاده از محصولات دارویی جدید قدرتمند را تشکیل می دهد. به ویژه ، و از همه مهمتر برای پزشکی مدرن ، آنها یک منبع نامحدود از پلی ساکاریدها با خاصیت ضد توموری و ایمنی تحریک کننده را نشان می دهند. قارچ ، اگر نه همه ، حاوی پلی ساکاریدهای بیولوژیکی فعال در میوه ، میسلیوم کشت شده ، مایع کشت هستند.

داده ها در مورد پلی ساکاریدهای قارچ از 651 گونه و 7 گونه مادون قرمز از 182 جنس بالاتر  . این پلی ساکاریدها از ترکیب شیمیایی مختلفی برخوردار هستند که بیشتر آنها متعلق به گروه- گلوکان ها هستند.    اغلب به منظور بهبود فعالیت ضد توموری پلی ساکاریدها و خصوصیات بالینی آنها (عمدتاً محلول در آب) انجام می شود.

روشهای اصلی مورد استفاده در بهبود مواد شیمیایی عبارتند از: تخریب اسمیت (اکسیودو ردوکو هیدرولیز) ، فرمولیز و کربوکسی متیلاسیون. بسیاری از شواهد بالینی مربوط به فعالیت ضد تومور ناشی از پلی ساکاریدهای تجاری lentinan ، PSK (krestin) و اسکیزوفیان است ، اما پلی ساکاریدهای برخی از گونه های قارچ دارویی امیدوار کننده دیگر نیز نتایج خوبی را نشان می دهند. فعالیت آنها در کلینیکها هنگام استفاده از شیمی درمانی به ویژه مفید است.

پلی ساکاریدهای قارچ مانع از انکوژنز می شوند ، فعالیت ضد توموری مستقیم را علیه انواع تومورهای آلوژنیک و سینژنی نشان می دهند و از متاستاز تومور جلوگیری می کنند. پلی ساکاریدهای موجود در قارچ مستقیماً به سلولهای سرطانی حمله نمی کنند بلکه با فعال کردن واکنشهای ایمنی مختلف در میزبان ، اثرات ضد توموری خود را ایجاد می کنند. عمل ضد تومور پلی ساکاریدها به یک جزء سلول T دست نخورده نیاز دارد.

فعالیت آنها از طریق یک مکانیسم ایمنی وابسته به تیموس انجام می شود. کاربرد عملی نه تنها به خصوصیات بیولوژیکی بلکه در دسترس بودن بیوتکنولوژیکی نیز بستگی دارد. بررسی حاضر ، خصوصیات پلی ساکاریدهای حاصل از  و میسلیوم کشت (دو روش اصلی تولید بیوتکنولوژیک امروز) را در نمونه های منتخب قارچ دارویی بررسی می کند.

Medicinal mushrooms as a source of antitumor and immunomodulating polysaccharides

  • S. Wasser

Abstract.

The number of mushrooms on Earth is estimated at 140,000, yet maybe only 10% (approximately 14,000 named species) are known. Mushrooms comprise a vast and yet largely untapped source of powerful new pharmaceutical products.

In particular, and most importantly for modern medicine, they represent an unlimited source of polysaccharides with antitumor and immunostimulating properties.

Many, if not all, Basidiomycetes mushrooms contain biologically active polysaccharides in fruit bodies, cultured mycelium, culture broth. Data on mushroom polysaccharides have been collected from 651 species and 7 infraspecific taxa from 182 genera of higher Hetero- and Homobasidiomycetes.

These polysaccharides are of different chemical composition, with most belonging to the group of β-glucans; these have β-(1→3) linkages in the main chain of the glucan and additional β-(1→6) branch points that are needed for their antitumor action. High molecular weight glucans appear to be more effective than those of low molecular weight. Chemical modification is often carried out to improve the antitumor activity of polysaccharides and their clinical qualities (mostly water solubility).

The main procedures used for chemical improvement are: Smith degradation (oxydo-reducto-hydrolysis), formolysis, and carboxymethylation. Most of the clinical evidence for antitumor activity comes from the commercial polysaccharides lentinan, PSK (krestin), and schizophyllan, but polysaccharides of some other promising medicinal mushroom species also show good results.

Their activity is especially beneficial in clinics when used in conjunction with chemotherapy. Mushroom polysaccharides prevent oncogenesis, show direct antitumor activity against various allogeneic and syngeneic tumors, and prevent tumor metastasis.

Polysaccharides from mushrooms do not attack cancer cells directly, but produce their antitumor effects by activating different immune responses in the host. The antitumor action of polysaccharides requires an intact T-cell component; their activity is mediated through a thymus-dependent immune mechanism. Practical application is dependent not only on biological properties, but also on biotechnological availability. The present review analyzes the pecularities of polysaccharides derived from fruiting bodies and cultured mycelium (the two main methods of biotechnological production today) in selected examples of medicinal mushrooms.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن


  1. […] مشاهده مقاله کامل در ارتباط با تقویت سیستم ایمنی بدن جهت درمان زگیل تناسلی کلیک […]

  2. […] تقویت سیستم ایمنی بدن  (Wang et al., 2014; Liu et al., 2016; Kubota et al., 2018; Hu et al., 2020) […]

  3. […] کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با سیستم ایمنی بدن به مقاله تقویت سیستم ایمنی بدن  و برنامه غذایی مناسب مراجعه […]

  4. […] نیز به دست آمد. • گلوکان ها فعالیت کاهش دهنده کلسترل و تقویت سیستم ایمنی  بدن در شرایط آزمایشگاهی را نشان دادند. • تفاوت زیادی در […]

  5. […] های تقویت سیستم ایمنی […]